Kysymys:

Miten eri autonvalmistajien moottoreiden öljynkulutuksen raja-arvot poikkeavat toisistaan niin paljon? esim. Nissan 1.8L moottorille sallitaan 0.5l/1000km, joka tarkoittaa sitä että 15000km huoltovälillä koneeseen joutuisi lisäämään 7.5L öljyä? Omistamani Nissan Primera 1.8 Visia Traveller vm.2006 aj.74000km vie maahantuojan mittauksien mukaan 0.247L/1000km, joka tarkoittaa sitä että joudun lisäämään 3.7L öljyä 15000km huoltovälin aikana ja se on mielestäni kohtuutonta. Miten maahantuojat ja moottoreiden valmistajat määrittelevät moottoreiden öljynkulutuksen raja-arvot?

Tapio Ketonen:

Jossakin vaiheessa olen kuullut, että Nissan on määritellyt normaaliksi vielä tuotakin suuremman määrän. Syy on se, että nimenomaan tuo 1,8-litrainen moottori on epäonnistuntu. Niissä on yleisenä tyyppivikana sylinterien muodon muuttuminen. Männänrenkaat eivät onnistu pitämään öljyjä alapuolella soikeissa sylintereissä.

Noita moottoreita on paljon porattu eli koneistettu ylikokoon, jolloin sylinterit on saatu pyöreiksi. Tuo on kuitenkin aika kallis korjaus, joten määrittämällä suuremman öljynkulutuksen normaaliksi korjauksia joudutaan tekemään vähemmän.

Öljynkulutuksen raja-arvot kukin valmistaja määrittelee lähinnä hihasta ravistamalla. Tuo 0,5 l/1000 km on varsin yleinen, joissakin se on peräti 0,8 l/1000 km.Nykyautoissa tuon luokan öljynkulutus on kyllä kohtuuton. 15 000 vaihtovalillä 0,8 l/1000 km tarkoittaa 12 litraa!

Käytännössä kunnossa olevat nykymoottorit eivät juurikaan kuluta öljyä, mutta nuo raja-arvot on vedetty noin korkeiksi juuri takuukorjausten välttämiseksi. Normaalina voidaan pitää, jos öljynvaihtovälin aikana autoon joudutaan kerran lisäämään viivojen välin verran eli 0,5 litraa öljyä. Useimpiin ei tarvitse lisätä sitäkään vertaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.