Kysymys:

Uskaltaako kokeilla kuulemaani konstia dieselkoneen sisäpesuun ja lietteen poistoon? Laitetaan ennen kuin öljyt lasketaan,niin reilut puoli litraa dieseliä öljyn sekaan ja pyöritetään konetta reilua tyhjäkäyntiä vartin verran ja sitten jätetään pariksi tunniksi muhimaan ennen öljyn laskua pois . Tulee kuullemma tosi mustat mönjät pihalle. Sitte uusi suodatin ja halvat mineraalit sisään ja puolen tunnin lenkki ja jälleen öljyn vaihto. Ja sitten kunnon synteettiset koneeseen. Jossain dieseleissä kuulema voi käydä hullusti jos ei muista välillä pestä konetta sisältä,kun imusiivilä tukkeentuu ja kone kilahtaa kiinni. Onhan näitä kalliita forte aineitakin,mutta tämä olis halpa ja tehokas lianpoisto systeemi.

Tapio Ketonen:

Voihan sitä konetta noinkin yrittää huuhtoa, mutta tulos ei taida olla kovinkaan hyvä. Musta väri öljyssä kuuluu dieselissä asiaan, öljyyn joutuu aina nokea, joka muuttaa värin tehokkaasti.

Jos koneessa on niin likaiset öljyt, että öljypumpun imusiivilä tukkeutuu, huoltoa on lyöty laimin todella pahasti. Pelkkä musta väri ei sitä saa aikaan. Tuo huuhteluöljyjen käyttäminen ei varmaankaan ole haitaksi, mutta dieselöljystä vanhojen jo muutenkin huonosti voitelevien öljyjen joukossa tuskin on suurempaa iloa.

Sitä öljypohjaa voisi huuhdella vanhojen öljyjen pois laskemisen jälkeen sulkemalla pohjapropun, kaatamalla petrolia esimerkiksi mittatikun reiästä ja antamalla aineen olla hetken aikaa. Kun sitten proppu avataan, varmaan silloinkin tulee aika mustaa tavaraa ulos. Mutta huuhteluöljyillä konetta voisi käyttääkin, jopa vaikka ajaakin hieman.

Paras ratkaisu on kuitenkin oikea Forte-käsittely. Se tehdään periaatteessa aina korjaamolla. Käsittelyaine liuottaa likaa myös männänrenkaiden urista, ja siitä on todellista hyötyä. Männänrenkaiden jumittuminen uriin lisää öljynkulutusta ja ohipuhallusta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.