Kysymys:

Auton moottoreihin tarjotaan enemmän ja vähemmän hyväksyttyjä uudelleen ohjelmointeja, joilla luvataan lisää tehoa ja vähemmän kulutusta. Moottorin ja apulaitteiden säätöjä voi siis ohjelmoida uudelleen. Ei siitä sen enempää, mutta miten muuten autoa voisi parantaa jälkikäteen hienosäätämällä.

Valitin huollossa vuoden vanhan BMW:n merkittävää mittarivirhettä, mutta asialle ei muka voi tehdä mitään. Miksei voi? Eihän siellä ole enää mitään vaijeria ja sen välitystä, vaan sähköaivolle on kerrottu, että jos sisällä on tämä vaihde ja tämä kierrosluku, niin näytä tällaista lukemaa. Jos tällainen lukema on saatu ohjelmoitua, niin onhan ihme, jos sitä ei saa ohjelmoitua uudelleen.

Kyseisessä autossa on myös ns. kaukovaloassistentti, joka on niin herkkä, ettei juuri pitkiä valoja suostu käyttämään koskaan, koska on joko liian valoisaa, jossain palaa katuvalo tai jossain kilometrin päässä loistaa vastaan tulevan ajovalot tai samaan suuntaan ajavan takavalo. Tämä herkkyys on jossain säädetty, mutta huollossa sitä ei voi muuttaa. Ei voida vai ei haluta.

Toisessa autossamme, Renault-merkkisessä on 6-portainen automaatti. Kutosen saa pysymään päällä käsin vaihtamalla noin 90:n nopeudesta alkaen ja auto jaksaa sillä hyvin mennä. Automaattiasento ei kuitenkaan suostu kytkemään kutosta ennen 110 km/h:n mittarinopeutta. Kutonen ei ole siis ole käytössä kuin moottoritiellä ja talvella ei sielläkään. Turha varuste. Huollon mukaan vaihtamisajankohtaa ei pysty muuttamaan. Onko todellakin niin, että tämä on mahdotonta vai onko se mahdotonta vain merkkihuollossa?

Tapio Ketonen:

Autojen valmistajat määrittelevät aika tiukasti ne asiat, joihin heidän mielestään huolloissa pitää päästä vaikuttamaan. Ilmeisesti nuo luettelemasi kohdat ovat kaikki sellaisia, että valmistaja on suuressa viisaudessaan päättänyt niiden olevan hyvin vain ja ainoastaan tehtaan asetuksilla.

Moottorinohjausjärjestelmiin tarjottavat uudelleen ohjelmoinnit ovat yleensä valmistajist riippumattomien tahojen tuotteita. Jokin taho on hakkeroinut ohjelmoinnit ja muutellut niitä mielestään paremmiksi. Yleensä tuossa on kysymys tehon nostamisesta. Suurille markkinoille, esimerkiksi Saksaan markkinoitavissa tuotteissa on ehdottomana vaatimuksena, että niiden on osoitettu säilyttävän päästöt sallituissa rajoissa. Saksan katsastuslaitokset ovat tuossa suhteessa erittäin tarkkoja, ja niinpä siellä yleensä tällaisen "ehostussarjan" mukana seuraa tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistus lainmukaisuudesta.

Näillä sarjoilla on niin paljon kysyntää, että niille kannattaa teettää kalliit mittaukset, ja ylipäänsä asiantuntijoiden kannattaa paneutua ohjelmointiin niin hyvin, että homma on mahdollista. Sen sijaan automaattivaihteiston ohjauksen tai kaukovaloassistentin ohjelmistojen viilauksilla ei ole riittävästi kaupallista kysyntää, joten niihin ei kannata ryhtyä kehittämään omia ohjelmointimahdollisuuksia. Rakennetta tuntematta voisin myös aavistella, ettei esimerkiksi kaukovaloassistentin ohjausjärjestelmään välttämättä ole kovin helppopäästä säätömielessä käsiksi.

Ilman muuta ainakin automaattivaihteiston ohjauksessa on mahdollisuus uudelleenohjelmointiin. Yleensä se korjaamoilla kuitenkin rajoittuu siihen, että järjestelmään ajetaan sisään valmistajalta tullut uusi ohjelma. Niissä ei taida koskaan olla mitään säätömahdollisuuksia, ohjelmointi on sellainen kuin tehtaalla on tehty.

Tuo matka- ja nopeusmittarivirhe on sellainen ikuisuusongelma. Oikeastaan on ihme, ettei siihen ole jätetty minkäänlaista kalibrointimahdollisuutta. Laki tosin asettaa tietyt vaatimukset nopeusmittarivirheelle, mittari ei saa näyttää liian vähän, ja sen suurin liikanäyttämä on 10 % +4km/h. Nyt mittarit on säädetty siten, että kaikilla hyväksytyillä renkailla mittari näyttää vähintään todellista nopeutta. Kalibrointimahdollisuus voisi johtaa tilanteeseen, jossa väärin kalibroitu mittari näyttäisi liian pientä nopeutta.

Mittari ottaa nykyisin matkatiedon yleensä ABS-jarrujen pyöräantureista, ei vaihteista tai moottorista, sillä kilometrien pitää lisääntyä myös auton rullatessa vapaalla. Siinä sivussa on saatu kilometrit lisääntymään myös peruutettaessa. Tieto siis tulee valmiiksi digitaalimuodossa, joten muokkaaminen olisi helppoa. Yksi peruste sille, että matkatieto on kätketty kovin vaikeasti käsiksi päästäväksi on pelko matkamittarien manipuloinnista. Tarina kertoo, että joissakin autoissa, joissa manipulointi on onnistunut, korjaamotesteri kertoo kaksi lukemaa. Toinen on se, mitä matkamittari näyttää, toinen se, mitä autolla todellisuudessa on ajettu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.