Kysymys:

Autoni on subaru diesel vm 2010 . Ensimmäinen määräaikaishuolto tehty ja sen jälkeen ajettu 3t km. Öljyn pinta moottorissa on noussut 2cm yli ylärajan. Kävin kysymässä paikallisesta subaru huollosta kuinka paljon mittatikussa öljymäärä saa nousta ennen kuin auto on tuotava öljynvaihtoon? Huoltoneuvoja ei asiasta ollut varma , mutta kehotti tulemaan kun ylitys on 4cm. Onko tämä mielestänne normaalia, että 18t/km ajetussa autossa dieseliä sotkeutuu moottoriöljyn joukkoon?

Tapio Ketonen:

Dieselin joutuminen öljyn sekaan on aina huolestuttavaa, ja erityisen huolestuttavaa on, jos ei tiedetä, mistä se sinne joutuu. Selitys ei voi olla sama kuin aikanaan VW Kuplissa, joissa liian ärhäkkä automaattirikastin sai bensiiniä valumaan mäntien ohi öljyn sekaan. Dieselissä palamatonta polttonestettä ei pääse samala tavoin mäntien ohi, paitsi jos moottori ei käy kaikilla sylintereillä.

Ilmiön syy pitäisi selvittää mahdollisimman pian. Kyllä autossa pitäisi polttonesteen ja voiteluaineiden pysyä kumpienkin omissa osastoissaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.