Kysymys:

Kuinka paljon moottoriöljyn määrän pitää olla yli maksimitason, että siitä on vakavaa haittaa moottorille? Tulin kerran lisänneeksi öljyä niin, että mittatikun mukaan sitä oli pari milliä yli maksimitason. Kun öljyä oli muutenkin kulunut hieman yli valmistajan raja-arvojen ja se oli yleensä huolestuttavan lähellä alarajaa, en ajatellut pienestä ylitäytöstä olevan haittaa - äkkiä se kuluisi pois. Toisaalta auto oli ollut juuri määräaikaishuollossa, eikä siellä havaittu öljyvuotoja, vaikka samalla kertaa vaihdettiin sytytystulpat.

Pari kuukautta öljyn lievän ylitäytön jälkeen venttiilikannen tiivisteessä havaittiin yllättäen vuoto. Sen seurauksena laturi oli vaurioitunut, ja se vaihdettiin. Sähköongelmat ratkesivat, mutta pian kuitenkin alkoivat käyntihäiriöt ja sytytyskatkokset sylintereissä. Auton tietokone ilmoitti, että autolla pitää ajaa varovasti koska kova kuormitus saattaisi vahingoittaa katalysaattoria. Kummallista kyllä, öljyn määrä näytti mittatikun mukaan olevan ennallaan, eli hitusen yli maksimitason, vaikka sitä silminnähden oli vuotanut laturin päälle ja asfaltille asti.

10 vuotta vanhassa autossa venttiilikannen tiiviste on varmaan jo muutenkin haurastunut, mutta voisiko pienikin moottoriöljyn ylitäyttö nostaa paineita niin paljon, että tiiviste alkaa vuotaa sen takia? Toisaalta sylintereissä oli ollut tilapäisiä sytytyskatkoksia joskus aikaisemminkin (syyksi epäiltiin suihkutussuuttimia), mutta nyt häiriöt muuttuivat pysyviksi. Hinautin auton huoltoon, ettei siihen tulisi enempää vaurioita. Liian alhaisesta öljymäärästä ja paineesta autot kyllä varoittavat, mutta onko autoissa sellaista merkkivaloa, joka varoittaisi liian korkeasta öljynpaineesta tai liiallisesta moottoriöljyn määrästä?

Tapio Ketonen:

Liian suuresta öljymäärästä on haittaa vasta sitten, kun sitä on niin paljon, että kampiakselin vastapainot tai kiertokankien alapäät alkavat osua öljyyn. Siihen tarvitaan todella reilu ylitäyttö, tikussa se merkitsisi ylämerkin ylittämistä useiilla senteillä. Öljynpaine ei pääse nousemaan liian suureksi, sillä öljynkierrossa on pumpun yhteydessä venttiili, joka päästää liiat paineet pois kierrosta. Kummallekaan ei ole merkkivaloja.

Kuten totesit, vanhan auton venttiilikopan tiiviste voi alkaa vuotaa aivan itsekseen. Tiiviste kovettuu ja haurastuu aivan itsekseen. Käyntihäiriöiden eli sytytyskatkosten syynä on aika usein vika sytytystulpissa, mutta voivathan suuttimetkin tukkeutua.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.