Kysymys:

Moi! Paperilla moottoripyörä pysähtyy paremmin kuin auto mutta jarrutusmatka testeissä mitä olen lukenut ei näin ole. Onkos teillä jotain faktaa siitä kumpi pysähtyy paremmin auto vs moottoripyörä? Onko teillä tietoa onko tehty jotain testiä missä olis ollut useampia autoja/pyöriä jarrutus testeissä ja minkälaisilla tuloksilla?

Tapio Ketonen:

Teimme joskus 80-luvun alussa testin, jossa mittasimme moottoripyörän, henkilöauton, linja-auton ja täysperävaunullisen kuorma-auton jarrutusmatkat 80 km/h nopeudesta. Moottoripyörä oli tällöin aivan ylivoimainen, se pysähtyi paljon muita nopeammin. Kakkonen oli tietenkin henkilöauto. Täysperävaunullisen kuorma-auton jarrutusmatka venyi todella pitkäksi. Linja-auto ja kuorma-auto olivat kokeessa ilman kuormaa.

Tuohon aikaan missään näistä ajoneuvoista ei ollut lukkiutumattomia jarruja. Moottoripyörää kuljetti avustajamme, joka oli entinen moottoripyöräpoliisi. Autoilla tein jarrutuskokeet itse. Henkilöauton jarrutuskokeista minulla oli jo tuolloin aika runsaasti kokemusta, joten rohkenen väittää, että osasin tehdä likimain optimaalisen jarrutuksen. Raskaalla kalustolla ongelmana oli pyörien lukkiutuminen ja jarrujen tunnottomuus. Yritin vain tähystellä peileistä, ettei renkaista pöllyäisi kovin paljon savua, joka oli merkki pyörän lukkiutumisesta.

Moottoripyörän jarrutuksessa kuljettajan toiminta vaikutti varmasti osaltaan jarrutusmatkaa lyhentävästi. Osaava prätkäkuski kohottautuu jarruttaessaan ylemmäs, näin ilmanvastus lisääntyy, mikä auttaa hidastamisessa.

Tänä päivänä kuorma- ja linja-autoissa lukkiutumattomat jarrut ovat jo pakolliset, ja käytännössä kaikissa uusissa henkilöautoissakin on sellaiset. Myös moottoripyöriin on jo saatavana ABS-jarruja. Tuohon jarrutusmatkaan suurin vaikutus lukkiutumattomilla jarruilla on täysperävaunullisessa kuorma-autossa.

Henkilöautossa taas lukkiutumattomilla jarruilla ei varsinaisesti saavuteta oleellista parannusta jarrutusmatkaan, jos jarrut muuten toimivat oikein, ja kuljettaja osaa hommansa. Sama pätee moottoripyörään. Lukkiutumattomuus on näissä tärkeä siksi, että se parantaa oleellisesti ajoneuvon hallittavuutta, moottoripyörä pysyy varmemmin pystyssä, ja henkilöautolla voidaan väistää estettä samaan aikaan kun jarrutetaan.

Periaatteessa jarrutusmatkan pitäisi riippua ainoastaan tien ja renkaan välisestä kitkakertoimesta ja jarrutuksen aloitusnopeudesta. Käytännössä jarrujen toiminta heikentää toteutuvaa kitkakerrointa tien ja auton välillä

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.