Kysymys:

Onko nykyinen auton moottori niin loppuun mietitty,ettei siihen voi tehdä mitään isoja innovaatioita? Maalikkona olen joskus miettinyt esim,miten vanhanaikaisesti venttiilien toiminta on toteutettu. Pitääkö oikeasti kampiakselilta siirtää hihnalla/ketjulla liike nokkaakselia pyörittämään ja nokat aukomaan venttiilejä. Aika paljon liikuvia osia,mikä vie energiaa turhaan. Voisi kuvitella ,että tänä päivänä ei olisi ongelmaa keksiä venttiiliä joka aukeaa ja menee kiinni  halutulla tavalla ilman mekaanista yhteyttä.

Tapio Ketonen:

Venttiilien toiminta voidaan toteuttaa muutenkin. Jo taannoin on ollut sellaisia ratkaisuja, että imuventtiili on avautunut sylinteriin syntyvän imun voimalla. Se kuitenkin rajoittaa sisään pääsevän seoksen määrää. Ratkaisua käytetään paineilmakompressoreissa edelleenkin.

Sähköistä venttiilien käyttöä on tutkittu aika paljon, mutta ainakin kun asiasta viimeksi keskustelin asiantuntijan eli erään saksalaisen autonvalmistajan moottoriekspertin kanssa, hän totesi, että toistaiseksi se kuluttaa liiaksi energiaa. Sähköä tuotetaan autossa aika huonolla hyötysuhteella, joten venttiilien käyttö toteutuu nykyratkaisulla taloudellisemmin. Etuja tuolla toki olisi, mm. muuttuva ajoitus voitaisiin toteuttaa todella joustavasti, samoin sylinterien kytkeminen pois toiminnasta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.