Kysymys:

Katselin milenkiinnosta Tuulilasin muutamia numeroita, ja mieleeni tuli lähinnä pohdiskeleva ajatus Atkinson moottorin ja Fiatin multiair teknologian pohjalta, Tuulilasissa, (en nyt muista numeroa, mutta, ) oli tänä vuonna esitelty Atkinson moottorin teknologiaa, ja ko artikkelissa mainittiin, että Atkinsonissakin on tallella kaasuläpästä johtuvat pumppushäviötä ja Multiairissa ei normaalitoiminnolla kaasuläppää tarvita, toki ko moottorista sellainen löytyy, mutta se on varalla.  Tästä tuli mieleen imutahtiin liittyvää pohdiskelua eli. Ilmeisesti Multiairissa sylinteriin syötettävän ilma-polttoaineseoksen määrää säädetään imuventtiilellä, ja jos olen oikein ymmärtänyt, venttillin nousua muuttamalla,  ja ehkä imuventtiilin ajoitusta ssätämällä. 

Tästä tuli meileeni Imutahtiprosessi, joka menisi näin Männän ollessa yläkuolokohdassa imuventtili on normaalisti auki, ja imutahti alkaa normaalisti. Imuventtiili kuitenkin sulkettaisiin  ennen kuin mäntä saavuttaa alakuolokohdan,  ja imutahdin loppu menisi imuventtilin ollessa kiinni. etuina tästä olisi ainakin puristussuhdetta suurempi paisuntasuhde työtahdin aikana, vähän kuin atkinssonissa,, tai millerissä, tosin toisella tavalla toetutettuna. Ilmeisesti puristussuhdetta suurempi paisuntasuhde toisi myös säästöä polttoainekuluissa. Eli imutahti olisi jaettu kahtia, alku normaalisti, männän lähestyessä imutahdin aikana alakuolonkohtaa imuventtiili suljetaan vaikkapa siinä vaiheessa, kun imutahdista on takana vähän yli puolet . Kuvattu prosessi olisi toteutettu, turboahdetussa bensiinikoneessa jossa on Multiairia vastaava venttiilikoneisto sekä suoraruiskutus. Hyöty ainakin olisi että kaasuläppä voitaisiin jättää pois. Onko kyseinen imutahtijäjestely ylipäätään mahdollinen?

Tapio Ketonen:

Multiairissa imuventtiili sulkeutuu, kun magneettiventtiili avautuu, eli venttiili sulkeutuu ennen kuin mäntä on alakuolokohdassa. Kun mäntä jatkaa laskeutumista venttiilin ollessa kiinni, sylinterissä olevan seoksen paine laskee. Lopputulos on sama kuin Atkinsonissa, puristuspaine jää pienemmäksi kuin jos venttiili olisi loppuun saakka auki.

Ehkä tuo olisi mahdollinen, mutta kysymys kuuluu, saataisiinko siitä vastaavaa hyötyä? Moottoritutkimusta tehdään jatkuvasti paljon, siihen uhrataan aikaa ja rahaa. Olisin taipuvainen arvelemaan, että tuotakin olisi jo ehditty tutkia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.