Kysymys:

Mikä on instanssi joka määrää ja miten on määritelty desibelimittaus mp luokitelluissa ajoneuvoissa?

Mitä tehdä jos orginal putkistolla varustettu mp ei poliisien mittauksessa läpäise testiä ???

 

Tapio Ketonen:

Kaikissa ajoneuvojen rakennetta ja varusteita koskevissa asioissa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on korkein instanssi. Käytännössä tekninen valvonta on käytännön tasolla annettu katsastusasemien tehtäväksi.

Periaatteessa jos poliisi toteaa ajoneuvon määräysten vastaiseksi, se pitäisi määrätä katsastettavaksi, jolloin virallisesti katsastusmiehenä toimimaan valtuutettu ammattilainen toteaa, täyttääkö ajoneuvo määräysten vaatimukset. Hän ratkaisee, onko ajoneuvo todella määräysten vastainen vai ei.

Jos asiaan liittyy rangaistusvaatimus eli suomeksi sakko, sitä pitää ensinnäkin vastustaa. Asiasta löytyy lisätietoa osoitteesta http://www.oikeus.fi/56003.htm

Vastustamisen perusteeksi pitää ilmoittaa, että rangaistusvaatimus on annettu väärin perustein. Tässä ei pelkkä väittämä riitä, tukena pitää olla todistus ainakin katsastusmieheltä. Hankalammaksi tilanne menee, jos katsastusmieskin on sitä mieltä, että ajokki on alkuperäisputkistosta huolimatta laiton. Tässä vaiheessa asiaa pitää ryhtyä selvittelemään maahantuojan kanssa.

Se, miten se alkuperäisyys määritellään ja todistetaan, voi tosin joidenkin V2-moottoristen ja mahdollisesti muuta kautta kuin virallisen maahantuojan kautta tuoduilla mooottoripyörillä olla hankalaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.