Kysymys:

Kysyin aiemmin lastutuksesta ja sen vaikutuksesta takuun voimassaoloon. Nämä lastuttajafirmat lupaavat sivuillaan, ettei ohjelmamuutos näy millään testereillä, eikä näinollen vaikuta takuun voimassaoloon. Vähän epäilyttää kyllä tuo lupaus, pitäisi varmaan vaatia lastutusta ottaessaan tuo lupaus kirjallisena. Varmaankin lastutus jää tekemättä, jos asiakas esittää tuollaisia vaatimuksia.

Toinen mielenkiintoinen asia: Nämä yritykset poistavat mielellään dieselautoista hiukkassuodattimen (sisukset poistetaan ja kotelo hitsataan umpeen) ja ohjelmoivat auton siten, että hiukkassuodattimen poisto ei näy missään mittauksissa esim. katsastuksen aikana. Sivujen mukaan myös auton teho nousee. Helpottaa varmaan dieselautoilijan elämää, mutta on varmasti laiton viritys. Miten lienee mahdollista, ilmeisesti katsastuksessa ei mitata hiukkaspäätöjä, vaan ihan jotain muuta?

Toisaalta nyt on kirjoiteltu paljon näiden suorasuihkutteisten ns. downsizing moottoreiden hiukkaspäästöistä, jotka ovat aivan toista luokkaa kuin perinteisissä bensiinimoottoreissa. Näihinkin varmaan tulee, ainakin EU alueella pakollinen hiukkassuodatin jollakin aikaviiveellä. Eli onko nyt menty ojasta allikoon, kun kulutus on saatu alas ja hiilidioksidipäästöt pieniksi, mutta hiukkaspäästöt suuriksi?

Tapio Ketonen:

Lastutus on täysin laillinen toimenpide, mutta jos autossa on ahdin, auto pitää sen jälkeen hyväksyttää muutoskatsastuksessa. Ilman sitä se on lainvastainen, eikä sitä saa käyttää liikenteessä. Tämän valvominen katsastuksessa on ainakin toistaiseksi mahdotonta, mutta aika usein sitä on myös muutoskatsastaminen. Trafin ohjeet ja katsastusasemien käytännöt ovat tiukkoja, mutta periaatteessa jos lastuttajalla on esimerkiksi TÜV:n todistus siitä, että lastutuksen jälkeenkin ko. automalli täyttää vaatimukset, katsastuksen pitäisi onnistua.

Jos taas lastutus yritetään salata esimerkiksi takuutapauksen sattuessa takuun antajalta, siirrytään rikoslain petospykälien alaisuuteen. Hyvin helposti kyseisellä teolla pyritään saamaan huomattavaa taloudellista etua, ja siinä tapauksessa kyseessä on törkeä petos, josta rikoslaki tuntee rangaistuksena vain vankeuden.

Lastutuksen olemassalolo tulee ilmi viimeistään silloin, kun autoa ryhdytään tutkimaan tarkemmin takuuselvittelyjen yhteydessä.

Katalysaattorin tai hiukkassuodattimen sisusten poistaminen tekee myös auton laitttomaksi eli liikenteeseen kelpaamattomaksi. Katsastuksessa ei tehdä hiukkasmittauksia, ne voidaan tehdä vain laboratorioissa, jollaisia Suomessa ei ole kuin muutama. Katsastuksessa dieselautoista mitataan vain savutus, ja savutusvaatimuksen täyttäminen ei vielä kerro mitään hiukkasten määrästä.

Jos tosiaan joku kaupittelee julkisesti virityksiä, joissa autoista poistetaan hiukkassuodatin, kyseessä on yksiselitteisesti rikollinen toiminta. Periaatteessa Trafin pitäisi valvoa myös tällaista selvästi lainvastaista markkinointia ja ilmoittaa asiasta poliisille. Kyseisen palvelun ostaja saattaa joutua hankkimaan autoonsa uuden, toimivan hiukkassuodattimen, eikä se ole aivan halpaa. Tokihan hiukkassuodattimen poistamisella voidaan saada kaasut vaihtumaan hieman paremmin, mutta riskejä hommaan liittyy.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.