Kysymys:

Talven tuloa odotellessa autolehdet ovat taas testanneet talvirenkaita. Ko. testit löytyvät niin Tuulilasista, TM.stä kuin myös Auto Bild-lehdestä.
Kuten arvata saattaa, voi melkein lukemattakin tietää, että niin Tuulilasin kuin myös TM:n testivoittaja on tietysti uusin nokialainen, Hakkapeliitta 8.
Auto Bild -lehden testin järjesti ruotsalainen Teknikens Värld -lehti ja sen testissä Nokian Hakkapeliitta 8 sijoittui nastarenkaiden testissä toiseksi viimeiseksi eli kuudenneksi, kitkarenkaiden osalta Nokian R2 sen sijaan oli voittaja tässäkin testissä.
Mistä moiset erot? Voiko olettaa, että tämä Teknikens Världin testi oli ainoa "puolueeton" testi?

Tapio Ketonen:

Jokainen testi edustaa tekijöidensä käsitystä asioista. Tilanteeseen vaikuttaa ennen kaikkea se, miten suuri painoarvo eri osakokeille annetaan. Parhaat talvirenkaat ovat kaikki hyviä, ja niillä saadut tulokset ovat lähellä toisiaan. Eroja järjestykseen voi näin ollen syntyä helposti.

En ole lukenut kunnolla tuota Teknikens Världin testiä, vain vilkaissut, mutta sain sen käsityksen, että siinä painotettiin ennen kaikkea ominaisuuksia märällä mutta jäättömällä asfaltilla. Tuulilasin mielestä talvirenkaalle tärkeintä on pito jäällä ja lumella, joten näissä olosuhteissa saaduilla tuloksilla on suurempi painoarvo.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.