Kysymys:

Minulla on ollut muutama takaveto-BMW. Suomen oloissa rauhallisella ajotyylillä on jarrupalat kestäneet ainakin 100 000 -150 000 km. Tosin saksalaisista kestotesteistä olen lukenut että ne kestää vain 50 000 km mutta siellä onkin eri nopeudet ja ajotyyli ja kulutuslukemista päätellen kestotestaajat polkevat autoja kuin tulpatonta mopoa.
No, tarjouksesta vaihdoin takavetoauton nelivetoon vuosi sitten. Nyt vaikuttaa ajotietokoneen ennusteen mukaan siltä että jarrupalat kuluu aiempaan verrattuna tuplavauhtia. Lisääkö neliveto jarrupalojen kulutusta ja näin paljon? Olen ajellut tänä talvena paljon lumioloissa Lapissa. Asia sinänsä ei ole millään lailla merkittävä mutta kiinnostava.

Tapio Ketonen:

Mielenkiintoinen ilmiö, periaatteessa neliveto ei vaikuta asiaan sitä eikä tätä. Toki nelivetomalli on hieman raskaampi, ja raskaamman auton jarrutteleminen käy enemmän jarrujen päälle. Olisikohan uudemmissa malleissa siirrytty käyttämään pehmeämpää kitkamateriaalia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.