Kysymys:

Terve

Tällaista asiaa tuossa olen pohtinut, että miten noiden jatkuvalla nelivedolla (ja automaattivaihteilla) varustettujen autojen katsastus oikein nykyään suoritetaan jarrujen osalta? Esim. uuden mallinen Kia Sorento, Honda CRV, MB GLK ja muut vastaavalla jatkuvalla nelivedolla olevat automallit. Esim. Kian ohjekirjassa sanotaan, ettei dynamometrimittausta saa tehdä etu- tai takavetojärjestelmien dynamometreillä. Onko katsastusasemilla nykyään oikeat varusteet tähänkin tarkoitukseen vai miten asia hoituu?

Täytyykö olla huolissaan ja pelätä, että jotain menee rikki vai osaako ne katsastuksissa nämä huomioida jarrutesteissä? Tulee aika kallista kukkarolle, jos jotain sattuisi hajoamaan.

Tapio Ketonen:

Nelivetoisten testaamisesta jarrudynamometrillä on olemassa ohjeet, ja useimpien tällaisten autojen jarruja ei voida mitata. Siinä tapauksessa joudutaan vain tutkimaan jarrut kuten ennen vanhaan, eli kokeillaan niiden toiminta käytännössä. Koeajo rajoittuu nykyisin normaalisti pyörähdykseen konttorin takapihalla, mutta mikään ei estä katsastajaa lähtemästä kokeilemaan jarruja vähän pitemmällekin lenkille, jolloin niiden toimintaa voidaan kokeilla vähän suuremmissakin nopeuksissa. Dynamometrit on otettu käyttöön juuri siksi, että tätä kokeilua ei tarvitsisi tehdä kaikille autoille. Ne eivät kuitenkaan ole jarrujen testaamisen kannalta välttämättömiä, kyllä se toiminta saadaan selville ajokokeellakin. Ajossahan niitä jarruja tarvitaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.