Kysymys:

Mikä on siinä kun kaikki autolehdet hehkuttavat kytkeytyvän nelivedon yhteydessä sitä, että se säästää polttoainetta, käsittääkseni kaikki nelivetoon liittyvät komponentit pyörivät mukana, (kardaani, tasauspyörästö, vetoakseli ym) on mielestäni sama pyöritetäänkö näitä suoraan moottorin avulla, vai vetämättömien pyörien avulla. Energian tarve on molemmissa sama, 80-luvulla oli muutamia maastureita joissa kytkettävä neliveto vapautettiin vaihdelaatikosta, ja etupyöristä vapautettiin napalukot, tällöin etukardaani etuperä ja vetoakselit eivät pyörineet, tämä varmasti säästi polttoainetta. Nykyisissä nelivedoissa ei ole napalukkoja eikä muitakaan avuja jotka jättäisivät osan "romuista"seisomaan silloin kun pitävällä pinnalla liikutaan kaksivetoisena.

 Osa-aikanelivedolla on pääsääntöisesti tähdätty vain etenemiskyvyn parantamiseen, ei ajo-ominaisuuksiin, ja niinpä sekaan on sattunut sovelluksia jotka ovat jopa vaarallisempia kuin vastaava kaksivetoinen, siis tarkoitan satunnaista käyttäjää, esim. ensimmäisiä BMW nelivetoja (300-sarjan henkilöauto) kokeillessani jääradalla, kaarteista ei tahtonut millään saada jouhevia kun perän irrotessa etuveto kytkeytyi ja nykäisi auton suoraan, jolloin pyöritänopeuseroa ei ollut se irroitti etuvedon jolloin perä taas irtosi ja sama toistui ja toistui.

Osa-aika nelivedoista puhuttaessa voitaisi puhua paremminkin valmistuksen säästöistä ja jatkuvaa nelivetoista kevyemmästä rakenteesta, jolloin painonsäästö vähentää kulutusta, (mutta vain samanlaiseen nelivetoiseen verratessa)

Entinen Nivakuski

Tapio Ketonen:

Enpä ole sattunut näkemään tuollaista hehkutusta ainakaan missään autolehdissä, lienevät olleet akkainlehtiä, eikä niitä tule luettua. Neliveto nostaa aina kulutusta kaksipyörävetoon verrattuna, sillä ylimääräisten voimansiirron osien pyörittäminen vie energiaa.Toki kytkettävä tai keskitasauksellakin varustettu neliveto säästää kiinteään nelivetoon verrattuna. Siinä etu ja taka-akselit pyörivät jatkuvasti hieman eri tahtiin, vuorotellen toisiaan nopeammin. Tämä kuluttaa paitsi renkaita myös polttonestettä.

Tuosta itsestään kytkeytyvien järjestelmien ajettavuudesta olen samaa mieltä, joissakin autoissa ne olivat kamalia. Myös Nivan jatkuva neliveto oli arvaamaton, kun keskitasaus oli vapaana. Sen lukitseminen toi jonkin verran enemmän johdonmukaisuutta käytökseen.

Nykyiset nelivedot ovat kyllä ajettavuudeltaan eri tasolla. Kolmisenkymmentä vuotta kehitystyötä on saanut paljon aikaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.