Kysymys:

En allekirjoita Ketosen kommenttia säteilylämmittimen hyödyttömyydestä. Itsellä oli edellisessä autossa 4 vuoden ajan ko. lämmitin, enkä huomannut sen toiminnassa tai tehossa mitään valittamista. Auto käynnistyi yli 30 asteen pakkasessakin kuin kesällä 3 tunnin lämmitttämisen jälkeen. Havaittavaa eroa aikaisemmissa autoissani ollesiin perinteisiin "lokilämmittimiin" en huomannut. Näin ollen myös nykyinen auto on varustettu säteilylämmittimellä.

Tapio Ketonen:

Ei moottorinlämmitintä tarvita ensisijaisesti auttamaan moottorin käynnistymisessä. Nykyiset moottorit käynnistyvät kyllä kovassakin pakkasessa, kunhan koneessa on sopivat eli synteettiset öljyt. Tärkein hyöty moottorin esilämmityksestä saadaan siitä, että lämmitetty moottori kuluu vähemmän, ja myös polttonesteen kulutus on alusta alkaen pienempi.

Säteilylämmitin ei etenkään öljypohjaan kiinnitettynä sanottavasti lämmitä moottorin jäähdytysnestettä ja sen avulla sylintereitä ja palotiloja, lähinnä lämpö menee harakoille. Nestekiertoon liitetty lämmitin, oli se sitten lohko- tai letkumallinen, on paljon tehokkaampi.

Kyllähän toki moottorin pohjankin lämmittäminen nostaa koko moottorin lämpötilaa, ja kovalla pakkasella siitäkin on hyötyä. On eri juttu käynnistää moottori esimerkiksi -20 asteen lämpötilassa kuin -35 asteessa. Mutta vielä parempi on, jos lohkon lämpötila onkin vaikkapa +10 tai +20 astetta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.