Kysymys:

Meillä alkoi Nipponi kuulostamaan nuhaiselta ja kipeältä, joten päätimme viedä Nipponin iskän tutulle autolääkärille katsottavaksi. Nipponi paralta oli palanut pakoventtiiliin reikä, joka aiheutti paineen menetyksen nelossylinterissä jonka seurauksena koko nelossylinteri oli poissa pelistä.

Autosetä sanoi että japanin ihmeessä on nelossylinteri soikea, joka aiheuttaa öljynkulutusta ja karstoutumista, oli setä kaverilleen soittanut ja saanut selville että melkein kaikissa Nissan Primera P12 1.8 litrasissa koneissa on nelossylinteri soikea.

Myös setä kertoi että kyseisessä moottorissa(QG18DE) on sylinterit porattu 1.8 litraisiksi 1.6 litraisesta moottorista, joka luonnollisesti aiheuttaa reunojen ohenemista.

Kun reunat ovat ohuemmat, niin vaihdelaatikkoa kiristäessä menee nelos sylinteri soikeaksi. Tämä vika on siis autoissa jo tehtailta lähtiessä. Setä sanoi että hän voi pakoventtiilin, pultit ja tiivistesarjan vaihdolla korjata auton järkevään hintaan. Mutta kuitenkin 35 vuoden kokemuksella hän kertoi että tämä vika kuuluu ehottomasti virhevastuun piiriin, elikkä Nissan Nordic Europe(NNE) olisi korjausvelvollinen tässä tapauksessa.

Soitin seuraavana aamuna Nissan Nordic Europelle ja mitään vastuuta ottamatta ja mihinkään sanomaansa sitoutumatta sanoivat että kyllä näitä on korjattu Nissanin piikkiin, mutta vain jos soikeus todetaan valtuutetussa Nissanhuollossa.

Soitin sitten paikkakuntani valtuutettuun Nissanhuoltoon, jossa pyysivät tuomaan auton mitattavaksi, pari päivää myöhemmin kun soitin heille, sain tietooni että nelos sylinteri on soikea, niinkuin jo tiesimme netistä tutkimani perusteella.

Puhelussa mainittiin että he lähettävät mittaustulokset takuuhakemuksineen Nissan Nordic Europelle, mutta on epätodennäköistä että sieltä tulee myöntävää vastausta. Kun tiedustelin että miten niin, vastaus oli että "Onhan tää jo 10 vuotta vanha auto ja 155tkm ajettu. Maahantuoja tulee varmasti esittämään jatkokysymyksiä auton entisten omistajien määrästä, huolloista ja monesta muusta seikasta." Johon vastasin jo kiihtyneenä "Mutta eihän sillä ole mitään merkitystä mitä autolla on tehty tehtaalta poistumisen jälkeen, kun vika autossa on ollut jo tehtaallta tullessa." Kyllästynyt mies vastasi "No mutta eihän sitä voi enää mitenkään varmistaa onko vika ollut jo tehtaalta tullessa kun auto on jo näin paljon ajettu" tätä seurasi sitten väittely siitä miten muka olisin juuri nelos sylinterin saanut sitten omalla ajotavallani soikeaksi, ja miten juuri minun autossani on soikeus tullut muutoin kuin tehtaalta tullessa, mutta tuhansissa muissa autoissa juuri sama vika on ollut jo valmistusvaiheessa.

Puhelimessa kanssani ollut huoltomekaanikko ärähti sitten " Nyt on kyseessä GOODWILL:iin perustuva korjaus, joten mennään meidän ehdoilla! Minun täytyy lopettaa nyt, hei hei! *TUUT TUUT TUUT*"

Olin ennen koko venttiilin palamista törmännyt juttuun jossa juuri Tuulilasi oli ollut kuluttajan apuna kyseisessä virhevastuu korjauksessa, joten siitä sain idean laittaa viestiä. Tässä linkki aiheeseen:

http://www.tuulilasi.fi/keskustelut/autojen-tyyppiviat/nissan-primera-18

Olen tosi huolissani tilanteesta, koska minusta tuntuu että asian pitäisi hoitua niin etten minä nyt joutuisi koko kallista remonttia maksamaan.

Olen täysin valmis 50-50 tyyliseen sopimukseen auton korjauskustannuksista. Mutta tässä näin on tarinani nipponista ja Nissanin asiakaspalvelusta, parasta toivoen koitan saada yöni nukuttua, ja kiitos viestini lukemisesta!

Tapio Ketonen:

Tuo nelossylinterin ongelma on teettänyt paljon remontteja, jotka on tehty Nissanin piikkiin. Tässä tapauksessa ongelmana on tuo ajokilometrimäärä. Mitä olen noita Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja seuraillut, niin yleinen linja on ollut, että lautakunta on arvioinut auton parantuneen korjauksesta, ja tällä perusteella omistaja on joutunut itse maksamaan osan korjauksen kustannuksista.

Asiaa kannattaa ryhtyä miettimään tältä pohjalta. Siinä voi helposti käydä niin, että jos korjaus tehdään merkkikorjaamolla, hinta nousee niin suureksi, että vaikka maahantuoja maksaisikin osan korjauksesta, omistajan piikkiin jäävä osuus voi nousta samaksi kuin koko korjauksen hinta jollakin edullisemmalla korjaamolla. 

Ehkä asiassa olisi kompromissin paikka, eli kannattaisi ehdottaa, että maahantuoja toimittaisi tarvittavat uudet osat ilmaiseksi tai todella kovalla alennuksilla, ja omistaja maksaisi korjauksen muilta osin. 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.