Kysymys:

Huollatin autoni (Nissan Primera P12 -05) oikean takajarrun, kun katsastusmies ei päästänyt läpi kun seisontajarrun kokonaisvoima oli alle 16% kokonaismassasta. Määräaikaishuollosta olin saanut tiedon, että satula jumittaa ja pitäisi vaihtaa, mutta ennen katsastukseen menoa tuntui, että kyllä se vielä pitää.

Nyt huollon jälkeen käsijarru pelaa mallikkaasti, mutta jarrupoljin painuu melkein pohjaan asti. Ennen puolessa välissä otti napakasti ja pienikin painallus riitti aloittamaan jarrutuksen. Nyt puolessa välissä tuntuu vasta aloittavan jonkinlaista jarrutusta, mutta heti tuntuu jarrutusteho häviävän ja pitää painaa lisää. Huolosta sanoivat, että jarrut on ilmattu monta kertaa, kun heidänkin mielestä tuntui jotenkin oudoilta, mutta mittarissa jarruvoimat kyllä olivat ok, mutta se poljin vain tuntuu löysältä. Moottoritilasta katsoin, että jarrunesteen taso on vielä riittävä ja noin 2-3cm on min tason yläpuolella, että nestettä pitäisi olla tarpeeksi ja auton alle ei ilmesty jarrunestettä, kun on paljon pumpannut jarrua.

Onko ideoita miten voi palauttaa jarrutuntuman takaisin samalle tasolle? Vanhaan tottuneena melkein aina unohtuu painaa sitä jarrua tarpeeksi alas nopeasti, että vielä pamauttaa jotakuta perään.

Tapio Ketonen:

Ellei jarruissa ei ole ilmaa, niin toinen mahdollisuus on, että ne on koottu väärin. Jokin estää jarrupaloja menemästä tarpeeksi lähelle jarrulevyä. Olisikohan palojen välissä jotakin, vaikkapa paloja paikoilleen painava jousi tai muu sellainen, joka saa aikaan, että palojen liike on liian suuri.

Jarrut ovat niin elintärkeä osa autoa, että suosittelen viemään auton verstaalle välittömästi. Eiköhän se vika sieltä löydy, kun sitä tutkii joku sellainen, joka on ennenkin korjannut auton levyjarruja, Älä missään nimessä aja sillä enempää kuin varovasti korjaamolle. Pienenkin kolarin hinnalla jarrut laittaa vaikka kauttaaltaan uusiksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.