Kysymys:

Moro!

Kun sulla Tapsa on mahdollisuus/resussit kaivaa näitä autotehtaiden yhteistyökuvioita oikein kunnolla,niin mihinkäs Nissanin alkuperäismallistoon nuo Mersun A-ja B-sarjat alunperin perustuu?

Tai siis tarkemmin Nissanin/Renaultin.

Tuli asia vaan mieleen kun katsoi noiden A ja B-sarjojen kuvia ja huomasin että molemmissa malleissa polttoainetankit ovat auton vasemmalla(kuljettajan)puolella ja tämähän on merkki siitä,että auto on alunperin suunniteltu vasemmanpuoleista liikennettä varten.

Muutenhan Daimler ei semmoista tekisi.

Tietenkin Daimler yrittää tätä kysymystä välttää,mutta totuus kiinnostaisi.

Tapio Ketonen:

Eipä taida Mersu noin keskeisten mallien osalta turvautua Renaultiin, Nissaniin tai mihinkään muuhunkaan kilpailevaan valmistajaan. Sen sijaan pikkupakuissa se toki tekee yhteistyötä Renaultin kanssa, Kangoo kokee syksyllä uudestisyntymisen nimellä Mercedes-Benz Citan.

Yhteistyöhön on selityksenä se, että pakettiautojen valmistusmäärät ovat hyvin pieniä henkilöautoihin verrattuna. Niinpä kokonaan itse kehitettynä uuteen luokkaan tuleva Citan olisi tullut kalliiksi. Tässä kokoluokassa kilpailu on kovaa, eikä pelkkä tähti keulalla riitä, myös hinnan pitää olla kilpailukykyinen.

Mercedes-Benzillä on asiasta huonoja kokemuksia. Pakettiauto Vaneo jäi kovin lyhytikäiseksi, koska kalliille autolle ei ollut kysyntää tarpeeksi. Yhteistyö Renaultin kanssa mahdollistanee paremman menestyksen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.