Kysymys:

ostin 2004 nissan pickup double cabin 2.5 tdi uutena. nyt ajettu 170000, tuli moottorivaurio. vika löytyi 4. sylinterin kiertokangesta johon oli tullut halkeama pystysuunnassa, jonka johdosta alapään reikä suurentunut ja liuskat päällekkäin. mistä halkeama johtuu ja miksi näitä tapauksia on netissä ja muualta kuultuna enemmänkin ? jopa 80000 km. ajettuja. eikö valmistaja tee takaisinkutsuja tällaisissa?

Tapio Ketonen:

Enpä ole nähnyt enkä kuullut yhdestäkään muusta. En kait sitten osaa googlata oikein, sillä eipä noitta löytynyt Googlestakaan.

Joka tapauksessa kaikki moottorit loppujen lopuksi pettävät jostakin kohdasta. Nissanissa se heikko kohta siis lienee kiertokanget.

Tuo 170 000 on jo niin suuri kilometrimäärä, että siinä vaiheessa eivät yleensä minkään merkin takuut eivät enää vastaa mitään. Silti se on vähän. Totuushan on, että nykyisin moottorin odotetaan kestävän moninkertaisesti pitempään. Puoli miljoonaa kilometriä pakun moottorilla ei ole mitenkään harvinainen saavutus.

Kiertokankivaurio voi aiheutua myös käyttäjän toimista. Väärä polttoaine (bensa) tai käynnistysaerosolien käyttö tulevat esimerkkeinä mieleen.

Takaisinkutsuun valmistaja ei kovin helposti ryhdy, sillä esimerkiksi kiertokankien vaihto kaikkiin autoihin olisi todella kallis toimenpide. Se saattaisi myös olla turha, moni moottori lienee kestänyt pitempäänkin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.