Kysymys:

Omistan Peugeot 307 1.6 hdi olympian vm.2007!

Autosta alkoi kuulua mekaaninen ääni 130000km paikkeilla ja kun jakopään hihna vaihdettiin 155000 km paikkeilla (huotokirjassa vaihtoväli 160000km)  peugeot merkkihuolto ihmetteli koneen ääntä tekemättä asian eteen mitään!! Ajoin autolla äänen sattelemana.. nyt 170000km ja sain vihdoin merkkiliikkeestä ajan tutkimiselle.. no meni 5.5  tuntia ja huoltopäällikkö soitti vian löytyneeksi!! Eli nokka-akselin ketju "ketjut"? ja jos työ hoidetaan kunnolla niin on myös kannattavaa vaihtaa nokka-akselit!

Ne saadaan tilaamalla ranskasta ja ketjut löytyvät varastosta!! Totesin heti autoa työkseni tarvitsevana että tottakai auto kuntoon ja nokka-akseleita tilaamaan! Kummastelen sitä että nokka-ketju "ketjut" menevät lopuun jo noin varhaisilla kilometreillä koska vaihtoväli olisi 240000km!? Osat ja vaihto todella kallista lystiä;- (

Maahantuoja / merkkihuolto tuli vastaan 30% koko remontin osalta kun aloin kyselemään 70000km erotusta minkä ketjun/ketjujen olisi pitänyt vielä kestää... Eli onko kuinka yleistä näiden osien rikkoutuminen? Ajan pitkää matkaa ja lähes 90 % moottoritietä.

Tapio Ketonen:

Peugeotin 1,6-litraisessa dieselissä, jota käytetään myös mm. Fordeissa ja Volvoissa, on jakopäässä hammashihna. Se käyttää imuventtiilien nokka-akselia. Siitä voima siirretään ketjulla pakopuolen akselille.

Vaikka nokka-akselien pyöriminen onkin hyvin nykivää ja kuormittaa voimansiirtolaitteita ikävällä tavalla, periaatteessa hyvin voideltuna toimivan ketjun pitäisi kestää käyttöä ongelmitta hyvinkin pitkään. Niinpä tuossa moottorissa on jotakin hämärää, jonka korjaamisen pitäisi mennä pääasiassa valmistajan tai maahantuojan piikkiin.

Kyseessä on mielestäni kuluttajansuojalaissa tarkoitettu virhe tuotteessa. Jos nokka-akselit pitää uusia ennen kuin saavutetaan edes ketjun uusimista edellyttävä kilometrimäärä, korjauskustannuksia kannattaa vaatia kokonaan kuluttajansuojalain mukaisen tuotevastuun perusteella takaisin. Huolto-ohjelmassa ei ilmeisesti ole sanottu, että nokka-akselit pitää vaihtaa 240 000 km kohdalla. Suosittelen kääntymään kunnallisen kuluttajaneuvojan puoleen, jos autoliike ei hyväksi vaatimusta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.