Kysymys:

Autojen renkaissa on merkitty ns. nopeusluokka. Miksi esim. talvirenkaissa ei voisi käyttää sitä pienintä nopeusluokkaa, sillä suurin sallittu talvinopeushan ei ylity? Miksi "ahnehtia" vaikkapa V-luokkaa (240 km/h), sillä kukapa nyt talvellakaan tuota vauhtia ajelee?
Onko kyseessä vain tällainen huoltoaseman baarissa tapahtuva "ajotaitojen" vertailumerkintä?

Tapio Ketonen:

Suomessa ei renkaiden nopeusluokilla ole käytännössä mitään merkitystä, eikä niitä tutkita edes katsastuksessa. Periaatteessa eli pykälien mukaan jos autossa käytetään alemman nopeusluokan renkaita kuin siihen kuuluisi, kojelaudassa pitäisi olla varoitustarra, joka ilmoittaa, miten kovaa autolla saa enintään ajaa.

Saksassa tilanne on toisenlainen. Siellä pitää kesärenkaiden aina olla vähintään autolle rekisteripapereissa määrättyä nopeusluokkaa. M+S-merkinnällä varustetut talvirenkaat saavat olla alempaa nopeusluokkaa, kunhan kojelaudassa on renkaiden suurimman sallitun ajonopeuden ilmoittava merkintätarra.

Aika monet menevinä itseään pitävät kuljettajat hommaavat kuitenkin Suomessakin autoihinsa V- tai Z-luokan renkaita. Usein syy on se, että alempien nopeusluokkien renkaita ei saa matalilla rengasprofiileilla. Ja matalahan sen profiilin pitää ulkonäkösyistä olla, vaikka rengas on kalliimpi, se kuluu nopeammin ja on epämukavampi ajaa huonopintaisilla teillä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.