Kysymys:

Mieltäni on kauan askarruttanut seuraavanlainen omituisuus, tapahtuuko ylinopeustapauksissa ns. oikeusmurha. Kun poliisin ohjeiden mukaan mitatusta nopeudesta pitää vähentää 3 km virhemarginaali, niin mahdollinen rangaistus annetaankin rangaistavuuden alle jäävästä nopeudesta.

Esim. ajan 11 km yli sallitun, saan rikemaksun joka kirjoitetaan nopeudesta 8 km yli, joka edellyttäisi huomautuksen kirjoittamista. Siis pitäisikö mitatusta ensin vähentää tuo 3 km ja rangaista siitä
jäljelle jääneestä lukemasta?

Nykytavalla on turha puhua virhemarginaalista, koska rangaistus tulee mitatusta eikä virhemarginaalilla korjatusta lukemasta, joten mitään virhemarginaalia ei käytännössä olekaan.

Tapio Ketonen:

Asia on aika selkeästi selostettu Poliisin nettisivuilla. Rankaiseminen siis alkaa 11 km/h mitatusta ylinopeudesta. Siitä tulee juuri tuo mainitsemasi rikesakko 8 km/h ylityksestä.

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/BE134F1847A7D3B2C225763A00403726?opendocument

Tuolla sanotaan näin:

Poliisin nopeusvalvontaa koskevan ohjeen mukaan liikennevalvonnassa huomautuksen ja rikesakon välisenä rajana pidetään kaikilla nopeusrajoitusalueilla nopeusvalvontalaitteilla mitattua 11 kilometrin ylitystä, josta vähennetään tekninen varmuusvähennys, kolme kilometriä tunnissa.Jos esimerkiksi 60 km/t nopeusrajoitusalueella valvontalaite näyttää ajoneuvon nopeudeksi 71 km/t, vähennetään tästä lukemasta kolme kilometriä tunnissa ja rikesakko annetaan 68 km/t ylinopeudesta.Huomautusmenettelyä käytetään, mikäli valvontalaitteen näyttämä nopeuden ylitys on 6-10 km/t. Pieniin ylinopeuksiin puututaan ensisijaisesti kirjallisella huomautuksella. Kuitenkin esimerkiksi nopeusvalvonnan pysäytyspaikan ruuhkautuessa voidaan huomautus antaa myös suullisesti.

Nuo km/t tarkoittavat tuossa nopeutta kilometriä tunnissa eivätkä kilometriä tonnia kohti, virallinen lyhennehän on km/h.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.