Kysymys:

Aikaisemmin teiltä kysyttiin Ekoautojen säännellyistä päästöistä.

Vastasitte, että "Muut päästöt kyllä kasvavat kylmässä hyvinkin reippaasti, vain typen oksidien määrä laskee, koska niiden määrä riippuu palamislämpötilasta, ja kylmässä se pysyy matalana."

Yksi toinen autoiluunkin erikoistunut lehti on mitannut seuraavanlaisia tuloksia NOx-päästöjä g/km EU testin ECE15 kaupunkiajosyklillä. Ensimmäinen luku on NOx-päästöt kylmältä moottorilta -7 asteen ulkolämpötilassa ja jälkimmäinen luku lämpimältä moottorilta -7 asteen ulkolämpötilassa.

Citroen C4 Picasso HDi 115 1,49 g/km; 1,08 g/km
Nissan Note 1,5 Dci 1,59 g/km; 1,79 g/km
Honda CRV 1,6 i-DTEC 1,74 g/km; 1,46 g/km
BMW 318d GTA 2,70 g/km; 1,82 g/km
VolvoV40 D2 1,61 g/km; 1,60 g/km
Citroen DS5 HDi 163 1,81 g/km; 0,87 g/km
Mazda 5 1,6TD 0,97 g/km; 0,51 g/km
Audi A6 2,0 TDI 1,99 g/km; 1,15 g/km
Hyundai i40 1,7 CDRI 2,29 g/km; 1,75 g/km

Nykyinen voimassaoleva päästönormi määrittää,että NOx-päästöt saavat olla maksimissaan 0,18 g/km, syyskuun alussa se laskee 0,08 g/km lukemaan.

Jos kerran NOx-päästöt alenevat lämpötilan laskiessa, niin mistä nuo jopa yli 10-kertaiset lukemat voimassaolevaan päästönormiin verrattuna tulevat?

Minkälainen kustannuserä lehdelle tuommoisen NOx-päästöjen mittaaminen pakkaskelissä on?

Tapio Ketonen:

Ainakin periaatteessa NOx-päästöjä pitäisi syntyä kylmässä vähemmän. NOx-päästöjä syntyy aina palamisen yhteydessä, ilmassa kun on 78 % typpeä, ja syntyvä oksidien määrä on suorassa suhteessa palamislämpötilaan. Dieseleissä ei juurikaan ole muita keinoja vähentää NOx-päästöjä kuin pakokaasujen kierrätys. Se on jo raskaassa kalustossa korvattu urealiuoksen (AdBlue) ruiskuttamisella pakokaasujen joukkoon. Tällöin tapahtuu ns. selektiivinen katalyyttinen vähennysreaktio (SCR), jossa typen oksidit muuttuvat vapaaksi typeksi ja vedeksi. Tämä on tulossa myös henkilöautoihin.

Nuo käytännön mittaukset tahtovat aina tuottaa hieman poikkeavia tuloksia. Syitä on monia, eräs niistä on, että autot eivät ole testiin yhtä hyvin valmisteltuja kuin tehtaiden virallisissa testeissä. Virallisissa mittauksissa käytetään lisäksi erityistä normipolttonestettä, jonka käyttäminen ei vertailuautoja mitattaessa tule kysymykseen. Sen vaikutus tosin lienee olematon.

Päästömittausten lisääminen vertailuohjelmaan olisi periaatteessa kiinnostavaa, mutta niiden hinnassa lähdetään tuhansista euroista per auto. Vaikka tuohon saisi paljousalennusta, mikä on mahdollista silloin, jos ei tehdä aivan kaikkia mittauksia, en pidä niiden tuomaa informaatiota riittävänä hintaan nähden.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.