Kysymys:

Kyseessä on 2003 vuosimallin hyundai santa fe 2,4 litraisella koneella. Autoon on vastikään vaihdettu tulpat, jakohihna siihen kuuluvine kilkkeineen, sekä nokka-akselin asennon haistelija.

Auto nykii voimakkaasti kiihdyttäessä kierrosten lähestyessä 3000. Tasaisessa ajossa nykimistä ei juurikaan tunnu mutta auto tuntuu melko nuhaiselta.

Paikallinen hyundai huolto ei suoralta kädeltä osannut vikaa edes arvailla, pyysivät tuomaan auton katsottavaksi parin viikon päästä kun aikoja vapaana. (viimeksi käyttäessäni pelkkä vikakoodin luku maksoi yli 60€ joten jos jotain vinkkejä mahdollisesta viasta löytyy olisin enemmän kuin kiitollinen.)

mistähän tuota vikaa osaisi alkaa etsiä??

Tapio Ketonen:

Ilmeisesti ei ainakaan ole kysymyksessä kovin yleinen tyyppivika, sellainen varmaan olisi huollossa tunnistettu oikopäätä. Jossakin moottorinohjauksen ja seoksenmuodostuksen suunnalla ilmiön syy todennäköisesti piilee. Lähtökohta kuitenkin on, että moottorinohjausjärjestelmän mahdolliset vikakoodit pitää ensiksi selvittää. Voihan olla, että sieltä löytyy selistystä.

Kannattaisi ehkä tarkastaa myös bensiinin suihkutusjärjestelmän kunto ja esimerkiksi tutkia, ovatko suuttimien sisäänmenoissa olevat suodatinkorit puhtaat. Myös suuttimien puhtaus ja suihkutusmäärät olisi hyvä varmistaa.

Jos vaikkapa kaksi suutinta antaa liian vähän bensaa, lambdaohjaus lisää bensiinin syöttöä. Silloin on tilanne se, etä kaksi sylinteriä käy rikkaalla ja kaksi laihalla. Keskimäärin siis tilanne on teoriassa hyvä, mutta käytännössä joka sylinterissä on väärä seos, ja se aiheuttaa usein mm. nykimistä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.