Kysymys:

Uudessa Autobild Suomi-lehdessä oli saksalaisen asiantuntijan haastattelu jossa todettiin että nykyaikaisten autonmoottorien kestoikä on noin 150000 kilometriä ja kun hyvin menee noin 200000 on mahdollinen. kysyisin että onko näin  ? Tuntuu todellakin paluulta 35 vuotta taaksepäin. Silloinhan oli yleisenä nyrkkisääntönä moottorin kestoiästä 100000 kertaa moottorin tilavuus litroissa eli 1.6-litran moottorin kestoikä olisi noin 160000 kilometriä.

Perusteluna käytettiin nykyisten moottorien monimutkaisempaa rakennetta ja ahtamista. Myös erittäin suurena syynä pidettiin väärinkäyttö eli koneen rasittamista liian kylmänä ja myös ahdetun moottorin jäähdytyskäytön laiminlyömistä. kuka nykyaikana tietää näitä asioita. Valtaosa tavallisista käyttäjistä ei edes viitsi katsoa rengaspaineita saatika katsoa öljyä mittatikusta nykyisin.

Onko tosiaan niin että downsizing onkin huono ratkaisu kuluttajan kannalta ? Tulee mieleen jos ostaa esim. 1.0-litraisen Ecoboost Fordin niin se on loppuunajettu moottorin osalta noin 150000 km:n jälkeen, minun käytössäni siis noin neljä vuotta vanhana.

Tapio Ketonen:

Kyseessä lienee ollut jonkin autonvalmistajan edustaja, ja on luonnollista, että he kertovat nuo kestoiät paremminkin ala- kuin yläkanttiin. Muutenhan yleisö saattaisi ryhtyä asettamaan vaatimuksia näiden haastattelujen perusteella. Aivan samoin valmistajat ilmoittavat nykyisin jo aivan poskettomia öljynkulutuksia "normaaleiksi". Olen jostakin lukenut, että joillekin moottoreille väitetään normaaliksi jopa 1,2 l/1000 km öljynkulutusta. Normaalille 20 000 km huoltovälille tuo merkitsisi 24 litran lisäystarvetta!

Käytäntö on jo pitkään ollut, että moottorit kestävät ongelmitta vähintään parisataatuhatta kilometriä, jopa 300-400 000 km on aivan normaalia. On lisäksi muistettava, että Saksassa moottoreita rasitetaan aivan eri lailla kuin meillä, sillä vapaat nopeudet mahdollistavat paljon suuremman tehon käytön. Myös turbojen jäähdytyskäytön merkitys on Saksassa paljon suurempi kuin meillä.

Öljymäärästä huolehtimatta jättäminen voi lopettaa minkä tahansa moottorin elinkaaren hyvinkin nopeasti, kuiva kone ei pitkään pyöri.

Joitakin huoltotoimenpiteitä kuitenkin tarvitaan, jotta matka jatkuu. Esimerkiksi jakoketju kaipaa vaihtoa suurilla kilometrimäärillä muissakin kuin VW-konsernin TSI-moottoreissa. Sama koskee vesipumppua. Myös kannentiiviste alkaa usein vanhemmiten vuotaa, ja venttiilien karstoittuminen saattaa saada nekin vuotamaan. Tällaisia korjauksia on tähänkin saakka tullut eteen jo parinsadantuhannen paikkeilla.

Käyttöikään vaikuttaa myös aika ja käyttö. Jos autolla ajetaan vuosittain paljon ja pitkiä matkoja, moottori todennäköisesti kestää enemmän kilometrejä.

Moottoreissa käytetään uusia rakenneratkaisuja, joiden kestävyydestä ei ole käytännön kokemuksia. Esimerkiksi Volkswagen Golfin uutta sylinterien lepuutusjärjestelmää tarkastellessa (Tuulilasi 1/2013, s. 58) tulee mieleen kysymys siitä, miten pitkään nokka-akselien päällä liukuvia 2- ja 3-sylinterien nokat käsittäviä holkkeja käyttävät sähkötoimiset mekanismit toimivat. Kun lisäksi muistetaan, miten epätasaista nokkien aiheuttama kuormitus on, liukuvan holkin ja akselin välisen uraliitoksen kestoikäkin epäillyttää.

Välttämättä epäilyille ei ole perustetta, sillä valmistajat testaavat uusia moottoreitaan sekä koepenkeissä että käytännön ajokokeissa pitkään ennen tuotannon aloittamista, mutta lopullinen kestävyys ratkeaa vasta ajan ja pitkäaikaisen käytön myötä. Eli ken elää, se näkee.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.