Kysymys:

Kauniisti sanottuna ei-teknisellä ystävälläni oli ongelmia autonsa lämmityslaitteen kanssa. Auto ei lämminnyt tarpeeksi ja lasit huurtuivat pakkasella. Lupasin auttaa häntä ja tulin mukaan kyytiin. Syykin ongelmaan selvisi heti, ystäväni oli säätänyt puhalluksen pienimmälle mahdolliselle ja säätänyt puhalluksen kaikille laseille. Lisäksi hän oli säätänyt ilmastoinnin vain 20 asteeseen. Ongelma ratkesi, kun käänsin puhalluksen täysille ja säädin lämpötilan 23 asteen. Muutaman minuutin ajon jälkeen puhalluksen saattoi säätää jo keskivertolukemille.

Minulle jäi hieman epäselväksi, miksi ystäväni ei ollut säätänyt lämmityslaitetta isommalle. Ainakin hän väitti minulle, että polttoaineen kulutus kasvaa, jos lämmityslaitetta säätää isommalle (ystävälläni on taloudellinen diesel auto vuosimallia 2008 muistaakseni). Sanoin tietenkin ystävälleni, että lämmityslaite hyödyntää moottorin hukkalämpöä, joten ainakaan kovin suureen polttoaineen kulutuksen kasvuun en usko. Pari kysymystä tähän liittyen:

1. Periaatteessahan lämmityslaite hyödyntää moottorin hukkalämpöä. Onko nykyisissä pienikulutuksisissa dieseleissä kuitenkin mahdollista, että kovalla pakkasella pitkässäkin ajossa joudutaan auton lämmittämiseen käyttämään lisälämmitintä tai että moottori muuten kuluttaisi hieman enemmän, jos lämmitintä käytetään suurella teholla. Muistan nimittäin lukeneeni Tuulilasista erään diesel-Volvon kestotestistä, että kabiinin lämpötila oli alkanut pudota, kun ajotietokone kytki lisälämmittimen pois päältä polttoaineen vähyyden takia. Mielestäni kulutuksen lisäys on kuitenkin varsin marginaalista.

2. Olen itse koko noin 20-vuotisen autoilijan urani aikana tottunut siihen, että kun autolla on ajettu noin kymmenkunta kilometriä, voi pysähtyä ja heittää takin pois päältä. Olipa pakkanen kuinka kova tahansa. Tämä siis siinä tapauksessa, että lämmityslaite on järkevästi säädetty. Onko Ketoselle tai tuulilasille tullut vastaan vielä autoja, jotka eivät ole lämmenneet kunnolla kovalla pakkesella?

Tapio Ketonen:

1. Nimenomaan nykyisissä autoissa on esiintynyt sellaista ilmiötä, että lämpöä ei kovalla pakkasella riitä sisään tarpeeksi. Ongelma johtuu siitä, että moottorin lämpötila pyritään kaikin keinoin pitämään korkeana. Lämmön johtaminen lämmityslaitteeseen ja edelleen sisätiloihin laskisi moottorin lämpötilaa. Tuo diesel-Volvo oli yksi esimerkki tällaisesta.

Auton kulutukseen lämmityslaitteen käytöllä ei ole ainakaan tavanomaisissa mittauksissa löytyvää vaikutusta. Polttonestetoiminen lämmitin kuluttaa arviolta 0,5 litraa tunnissa. Esilämmitysvaiheen osalta tämä saadaan takaisin siten, että lämmin moottori kuluttaa vähemmän.

2. Aikanaan eli muinaisella 60-luvulla tuollaisilla tuli ajeltua. Olipa itselläni 70-luvullakin sellainen, kakkospolven VW Transporter oli kylmä kuin itänaapurin manala. Se lämpeni vasta keväällä. Lämmön puolesta useimmissa nykyautoissa tulee hyvin toimeen, mutta likkunoiden huurtuminen tuppaa edelleen kuisaamaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.