Kysymys:

Paikallinen huoltamo mainostaa dieselautojen kaksoismassapyörän vaihtoa. Kuinhan yleinen ongelma se on?

Mistä se johtuu? Miten ilmenee?

Tapio Ketonen:

Kaksoismassapyörästä on tullut sanotuksi, että se on itse alakerran sarvipäisen isännän keksintö. Siinähän vauhtipyörä on jaettu kahteen osaan, joista toinen on kiinni kampiakselissa ja toinen kytkimessä. Nämä on yhdistetty toisiinsa jousilla, jotka päästävät osat pyörähtämään toisiinsa nähden.

Moottorin käynti on aina hieman nykivää, koska neloskone antaa voimapotkun puolen kierroksen välein. Tätä nykivyyttä on perinteisesti tasoitettu raskaalla vauhtipyörällä. Vanhoissa kuulasytytteisissä ja yksisylinterisissä maamoottoreissa se oli todella raskas, ja esimerkiksi kovin uusmuodikkaaksi nousseessa Zetor 25 A -traktorissa vauhtipyörä painaa 147,350 kg ja hammaskehä 5,840 kg eli kaikkiaan  reilut 153 kg. Tähän ei sentään henkilöautoissa päästä.

Raskas vauhtipyörä estää moottorin epätasaisen käynnin aiheuttavia värähtelyjä pääsemästä rasittamaan voimansiirtoa. Toki sen ensisijainen tarkoitus on pitää moottori pyörimässä, ilman vauhtipyörää varsinkaan yksi- tai kaksiylinteriset moottorit eivät edes käynnistyisi. Tuo käynnissä pitäminen onnistuu kevyemmälläkin massalla, mutta silloin voimansiirtoon välittyy ikäviä värähtelyjä. Niitä voidaan oleellisesti vähentää kaksimassavauhtipyörällä. Kevyestä kaksimassavauhtipyörästä on haittana se, että moottori sammahtaa liikkeelle lähdettäessä herkemmin, koska pyörivää massaa on vähemmän.

Valitettavasti värähtelyjen vastaanottaminen rasittaa vauhtipyörässä olevia jousia, jotka aikaa myöten väsyvät. Tämä ilmenee siten, että osien välinen liike kasvaa, ja lopulta tästä alkaa aiheutua ylimääräistä ääntä. Kun jouset katkeavat, palat aikaansaavat kolinaa ja värinää, eikä autolla enää kukaan täysipäinen hirviä ajaa. Tämä tulee eteen ennemmin tai myöhemmin, käytöstä riippuen ehkä 150 - 250 000 km jälkeen.

Vaihto on paitsi työläs myös aika kallis. Uusi vauhtipyörä maksaa pahimmillaan likemmäs tuhat euroa, ja autosta pitää irrottaa vaihteisto. Kun noinkin paljon puretaan, samalla on syytä vaihtaa myös kytkin, vaikkei se vielä olisikaan lopussa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.