Kysymys:

Koeajoitte uuden Auris 1.4 D-4D multi moden, ja jutussa mainittiin että vaihteistotyypin kestävyys on ollut hyvä. Nyt kuitenkin eri foorumeilla (toyotaownersclub Englannissa, What a car-lehden nettifoorumi ja suomi24:n autofoorumi)on tiedossa ongelmia multi moden osalta. Autoissa on yht äkkiä veto loppunut ja vaihteisto hypännyt vapaalle (N), aiheuttaen vaaratilanteita. Kyseessä ovat olleet Corolla Versot ja ainakin yksi Yaris.

Merkkihuolto kertoi, että uusimmassa Corolla /Auris-mallistossa ei ongelmia ole ollut. Herää kysymys, uskaltaako tuolla vaihteistolla olevaa autoa ostaa? Uudessa on toki 3 v takuu mutta entä eteenpäin myytävyys (meneekö kaupaksi) ja pidempiaikainen kestävyys?

Tapio Ketonen:

Suomessa noita MMT-vaihteistoja on käytössä aika vähän, eikä niistä ole meille saakka kantautunut viestejä ongelmista. On silti aika uskaliasta ottaa jutussa kantaa noinkin uuden järjestelmän kestävyydestä puoleen tai toiseen.

Noilla brittiläisillä palstoilla on tarinoita Corolla Verson MMT:n tekemistä tempuista. Yleensä kyseessä on ollut vika vaihteiston toimintaa ohjaavassa elektroniikkayksikössä. Elektroniikan luotettavuuteen siis tässäkin törmätään.

Kieltämättä vanha kunnon keppivaihteisto toimii tuolta osin luotettavammin, vaihde siirtyy silloin kun kepistä vääntää. Autolla pääsee myös ajamaan, vaikkei kytkin irrottaisikaan, kunhan osaa kikat. Mutta aivan yhtä hyvin meno saattaa katketa moottorin ohjausjärjestelmän oikutteluun. Noilla brittipalstoilla joku kirjoittaja - taisi sama tyyppi kirjoittaa parillekin palstalle - kertoo hankalista tilanteista, kun meno on hyytynyt moottoritielllä.

Nykyisten autojen kulku riippuu aivan täysin elektroniikan toiminnasta. Tietenkin vika saattaa yllättää koska tahansa, yllättihän se ennen vanhaankin, vaikka kipinä saatiin aikaan mekaanisilla katkojan kärjillä ja polttoneste syötettiin koneeseen kaasuttimen kautta. Tosi on, että vikamahdollisuudet lisääntyvät tekniikan monimutkaistuessa.

Siihen, saako MMT-vaihteistolla varustetun auton vanhana kaupaksi, en uskalla ottaa kovin jyrkkää kantaa. Ilman muuta auto kaupaksi menee, mutta on eri juttu, mihin hintaan. Elektroniikalla on yleensä ollut se ominaisuus, että viat ilmaantuvat alkuvaiheessa. Robottivaihteisto tosin sisältää elektroniikan lisäksi myös sähkömekaanisia komponentteja, joten niissäkin vikamahdollisuuksia piilee.

Ensisijaisestihan auto ostetaan omia kättötarpeita silmällä pitäen. Niinpä jos vaihteensiirron automatisointi tuntuu miellyttävältä ajatukselta, niin miksipä ei. Mukavuudestahan tuossa viime kädessä on kysymys, ja mukavuudesta joutuu myös maksamaan. Uutena auto on hieman kalliimpi, käytettynä hinta säilynee enintään tavallisen mallin tasolla, joten kalliimpia kilometreistä kiistatta tulee.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.