Kysymys:

"Ennen vanhaan" dieselmoottoria pidettiin nimen omaan kestävänä moottorina, jolla päästeli vähintään 400-500 tuhatta km ilman sen kummenpia remontteja. (no ei kaikilla). Eikä suuremmat km-lukemat ollet mikään ihme (esim. Mercedes ja Golf 1.5). Nykydieseleihin vaihetaan syöttöpumppuja, suuttimia, turboja ja ties mitä jo reilut parisataa tuhatta ajettuihin autoihin. Ja kun on tiedossa, että dieselmoottorin korjaaminen on törkeän kallista, niin taloudellinen hyöty pienemmän kulutuksen kautta meneekin sitten kalliisiin korjauksiin. (Itse ajan dieselillä muista kuin kulutussyistä)

Miksi siis nykydieselit eivät kestä? Onko otettu moottorista liikaa tehoa ja vääntöä, jota sitten käytetään ja paikat rasittuu ja "paskottuu" kun ajetaan pienillä kieroksilla suurta vääntöä hyväksi käyttäen.

-04 Mondeon suuttimien vaihto alkaa jo kyllästyttää, ajettu 240 tkm. Huolto ei osaa muuta tehdä...nykii ja sammuu ja nykii ja sammuu...

Tätä edellinen auto -00 A6 2,5 diesel, pumppu meni ja hinta huolletulla oli 1300 euroa ja uusi marmoritiskillä oli reilut pari tonnia. Tuolla hinnalla saa aika mukavasti bensaa.

PS. Pihassa on vaimolla kauppa-autona -98 2.1 td Peugeot 406, jolla ajettu kohta 470 tkm ja koneelle ei ole tehty mitään remontteja. Piruuttani pidetään auto ja katsotaan kuinka kauan se kestää.

Tapio Ketonen:

Kyllähän dieselien perusmekaniikka eli männät, sylinterit ja niin edelleen kestävät edelleen ihan kiitettävästi. Mutta sitä tehoa on otettu nimenomaan tarkasti toimivalla ruiskutusjärjestelmällä, jolla juuri sen tarkkuuden ansiosta voidaan ottaa tehoa paljon enemmän kuin ennen.

Ruiskutusjärjestelmän osilta vaaditaan nykyisin paljon suurempaa tarkkuutta, joten kestoikä ei voi olla läheskään yhtä pitkä kuin ennen vanhaan. Vanhat dieselit eivät olleet kovin kranttuja ruiskutussuuttimien kunnolle ja suihkun kuviomuodolle. Toki niidenkin käynti huononi ja teho heikkeni, kun suuttimet kuluivat, mutta ero oli pienempi, eivätkä krouvimmat koneet olleet samalla laillla vaarasssa rikkoutua kuin nykyiset.

Uusissa dieseleissä eri osien keskinäiset toleranssit olivat niin pienet, että vähäinenkin kuluminen voi saada aikaan merkittäviä muutoksia. Suuttimien huoltaminen eli käytännössä vaihtaminen on käytännössä normaalia huoltamista ja aivan yhtä tärkeää kuin öljyjen vaihtaminen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.