Kysymys:

Hei, en halua kommentoida facebookilla... Mutta octavian vetokoukku-kysymykseen liittyen: lisävarustehinnaston mukaan greenline-malliin ei saa tilattua tehtaalta irrotettavaa vetokoukkua. Koskee ehkä myös jälkiasennuksia? Co2-päästö on ällistyttävän alhainen 85 g. Vaan mihin mahdollinen kielto liittyy? Tyyppihyväksyntäprosessiin arvatenkin - aerodynaamiset erot puskureissa tai pohjassa vs. vakiomalli jotka pitäisi purkaa, ne kuuluisat välitykset...

Tapio Ketonen:

Eipä noita facebook-kommentteja halua juuri kukaan muukaan heitellä. Meille on luvattu jo viime syksynä, että tänne tulee suora kommentointi, mutta voi olla, ettei se koskaan ennätä tulla tälle palstalle.

Selvitin tuota vetokoukkuasiaa maahantuojalta. Kuulemma aivan ensimmäisissä Octavia Greenline-malleissa ei ollut tyyppihyväksynnässä merkintää perävaunumassoista, joten näihin autoihin ei kannata laittaa vetokoukkua, sillä perävaunua ei tosiaan saa vetää. Tyypitystä on sittemmin korjattu, ja nykyisin Greenlinellä saa vetää perävaunua, jonka suurin massa jarrullisena on 1000 kg ja ilman jarruja 640 kg. Tästä huolimatta Greenlineen ei voi tilata tehtaalla asennettua vetokoukkua. Syy tähän voisi olla tehtaan jäykkä byrokratia tai sitten se, että jos koukku asennetaan tehtaalla, auto pitäisi tyypittää vetokoukulla varustettuna, tai ainakin sille pitäisi tehdäuusi päästömittaus. siinä voisi käydä niin, että kun auton massa ja/tai ilmanvastus muuttuu, se ei silloin enää saavuttaisikaan tuota CO2-päästön haamulukemaa 85 g/km.

Tuo tyyppihyväksyntä on niin kankea homma, että noihin yksilöihin ei vetomassoja voi enää jälkikäteen muuttaa. Niinpä jatkossa käytetyn Greenlinen ostajan on syytä tarkistaa rekisteröintitodistuksesta, mitkä ovat sallitut perävaunumassat, eli voiko autoon asentaa vetokoukun.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.