Kysymys:

Uskaltaako näillä long life öljyillä ajaa tosiaan sen pari vuotta tai 30 000km suomen olosuhteissa? Huollossa sanoivat,että antaa mennä vaan jos auto ei pyydä aikaisemmin öljyhuoltoon.  Olis hyvä jos testaisitte eri öljyjä lehdessänne. En ole öljytestejä nähnyt aikoihin. Onhan laadukas öljy kuiteskin paras henkivakuutus moottorille.

Tapio Ketonen:

Valitettavasti tuon asian selvittämiseen vaadittava testaaminen on niin suuritöinen ja kallis operaatio, että emme voi sellaiseen ryhtyä. Mutta sekä autojen että voiteluöljyjen valmistajat ovat toki asiaa testanneet, eivätkä nuo huoltovälisuositukset ole tuulesta temmattuja.

Tärkein syy, joka on pidentänyt öljynvaihtovälejä, on polttonesteiden rikkipitoisuuden aleneminen. Nykyisin palamistuloksena syntyy vähemmän happamia rikkiyhdisteitä. Tämän ansiosta öljyyn näiden varalle lisätty ns. emäsreservi riittää pitempään. Jos öljyyn päässeitä happamia yhdisteitä ei neutraloida, ne syövyttävät laakereita, ja kuluminen nopeutuu.

Pitkät vaihtovälit soveltuvat oikein hyvin autoille, joilla ajetaan paljon ja pitkiä matkoja. Lyhyet ajomatkat ja ajo kylmissä olosuhteissa ovat kuitenkin sen verran hankala asia, että öljynvaihto on asiallista tehdä useammin kuin joka toinen vuosi. Mutta näissä olosuhteissa ei kannatakaan käyttää longlife-öljyjä. Ne ovat tolkuttoman kalliita, ja jos niiden tärkeintä eta eli pitkää vaihtoväliä ei päästä hyödyntämään, niin haaskauksen puolellehan tuo menee.

Lyhyessä pätkäajossa öljyn sekaan voi käynnistysvaiheessa päästä palamatonta polttonestettä. Sinne kertyy myös kosteutta, ja kumpikaan ei haihdu pois, jos moottori ei kuumene kunnolla. Käytettäessä tavanomaisia öljyjä ne voi vaihtaa öljyt kerran vuodessa suunnilleen samalla rahalla, mikä tarvitaan longlife-öljyjen vaihtamiseen joka toinen vuosi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.