Kysymys:

Onko käytännössä mitään hyötyä laittaa moottoriin niitä kalliita huollon öljyjä? Eikös nämä halpahallin parinkympin öljyt aja saman asian, jos vaan luokitukset täyttyy? Ja kuinka yleensä vois säästää kalliista merkkiliikkeen kiskurihinnoista? Auto on kuitenkin pakollinen tällä hetkellä.

Tapio Ketonen:

Moottori ei ymmärrä, mistä ne öljyt on ostettu. Sen sijaan on tärkeää, että öljy täyttää valmistajan sille asettamat vaatimukset. Ne selviävät yleensä käyttöohjekirjasta tai missä ne huolto-ohjeet nyt ovatkaan. Öljyn viskositeetin pitää sopia käyttöolosuhteisiin ja valmistajan vaatimuksiin, mutta nykyisin käytetään yleensä sen verran laaja-alaisia moniasteöljyjä, että tämä ei ole ongelma.

Sen sijaan luokitusten kanssa pitää olla tarkkana. Eurooppalaisissa merkeissä on vaatimukset ilmoitettu ACEA-käyttöluokkien mukaan, ja esimerkiksi Fordeissa on tästä omat vaatimuksensa. Volkswagenilla on omat öljyluokituksensa, jotka yleensä esiintyvät myös öljypurkkien etiketeissä.

Merkkiliikkeiden kalleus on suhteellinen käsite. Autoja huolletaan nykyään aika harvaan tahtiin, joten kokonaiskuluissa pieni hintaero ei sittenkään tunnu kovin paljon. Merkkihuollolla on myös puolensa, esimerkiksi kaikki kampanjaluonteiset korjaukset tulevat yleensä siellä hoidetuksi. Merkkiketjujen ulkopuoliset korjaamot eivät useimmiten saa niistä mitään tietoa, eivätkä ne voi tehdä korjauksia ilmaiseksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.