Kysymys:

VAG-konserni siirtyi moottoreissaan vuosia sitten käyttämään LongLife-öljyillään 30 000 tai kahden vuoden huoltoväliä.. Viimeisimmässä TL:ssa keskiluokan farkkujen testissä huomasin, että VW Golfissa ainakin 1.6 TDI-koneen huoltoväliksi ilmoitettiin ensin 30 000 km/2 vuotta, sen jälkeen 30 000/yksi vuosi.

Omassa VW 1.2 TSI-koneessa siirryin ensimmäisessä huollossa tavalliseen täyssynteettiseen (näin ilmoittaa Shell Helix Ultra 5W-40 öljystään) ja vaihtoväliksi 15 000km/vuosi. Vuodessa tulee kilometrejä noin 18-19 000 km. VW-huollon asentaja kiitteli minua valinnastani ja sanoi itse vaihtavansa öljyt Volkkariinsa 15 000 km:n välein. Hän kertoi ongelmista että, kun 30 000 km/2 vuoden vaihtovälillä on tuotu vähän kilometrejä keränneitä autoja huoltoon, on tullut esiin öljyn siivilän tukkeutumisia ja joku muukin ongelma. Eli lienee VW:llä olleen syynsä puolittaa huoltoväli, jos vuodessa ei kerry 30 000 km.

Taisit jokunen vuosi sitten kertoa, että jos kilometrejä ei kerry urakkatahtiin, VW-luokitusten mukaisten LL-öljyjen käyttö voi olla kyseenalaista, eli paras käyttää auto pajalla kerran vuodessa. Ja varsinkin, kun huolto perii LL-öljyistä älyttömiä hintoja, verrattuna millä hinnoilla ketju- ja tarvikeliikkeistä vastaavia tuotteita saa, puhumattakaan tavallisista synteettisistä (Shellin tarjouskannu 24,95). Eli olitko jo ennakoinut tilanteen, ettei samoilla öljyillä kannata ajaa vuosikausia. Muuten, kyllä automyyjät muistuttavat kerkeästi pitkistä huoltoväleistä, kuten uuden 308 Peugeotin esitellyt myyjä auliisti toi esiin.

Tapio Ketonen:

Pitkien huoltovälien tarkoitus on houkutella käyttäjiä, jotka kokevat auton huollattamisen hankalaksi. Sitähän se toki usein onkin, ensiksi pitää viedä auto jossakin käyttäjän kannalta hankalassa paikassa sijaitsevaan huoltoon, sitten pitää hankkiutua jollakin konstilla sieltä työpaikalle. Työpäivän päätteeksi taas pitää käydä läpi sama ruljanssi toisin päin.

On ikivanha suositus, että auto huolletaan vähintään kerran vuodessa. Talvikelillä öljyn sekaan joutuu kondensoitunutta vettä ja käynnistysvaiheessa myös palamatonta polttonestettä. Niinpä tuo vanha suositus on mielestäni edelleenkin fiksu ja asiallinen. Ei vielä niin kauan sitten valmistajat muistuttivat, että auto pitää huoltaa kerran vuodessa, eikä huoltotarve ole tästä oleellisesti vähentynyt. Samalla kun yleensä pitäisi mm. voidella myös ovien ja luukkujen lukot ja saranat. Huollossa myös havaitaan paremmin ajoissa mahdolliset rikkoutuneet suojakumit vetoakseleissa tai ohjauslaitteissa, jolloin vauriosta ehtii aiheutua vähemmän vahinkoa.

Runsaassa käytössä moottoriöljyjen voiteluominaisuudet kyllä riittävät noihin pitkiin vaihtoväleihin. Tästä pitää huolen valmistajan käyttämä lisäaineistus. Öljyn tehtävähän on paitsi voidella myös osaltaan jäähdyttää moottoria ja kuljettaa epäpuhtauksia pois laakereista ja sylinterien seinämistä. Lyhyet ajomatkat ja usein toistuvat kylmäkäynnistykset heikentävät tilannetta.

Jos kilometrejä kertyy runsaasti, silloinkin on yleensä edullisempaa käyttää ns. tavallisia synteettisiä öljyjä kuin Longlife-öljyjä, joiden hinta on usein kohtuuttoman korkea. On kuitenkin tärkeää varmaistaa, etä käytettävän öljyn luokitus täyttää valmistajan vaatimukset. Merkinnät löytyvät auton ohjekirjasta sekä öljyastiasta. Lähtökohtaisesti tunnettujen valmistajien moottoriöljyjen merkinnät pitävät kyllä paikkansa.

Öljy myös neutraloi palamisjätteiden sisältämää happamuutta. Tässä yhteydessä puhutaan ölyn emäsreservistä, happamat jätteet kun aiheuttavat moottorin osissa syöpymistä. Rikin poistuminen polttonesteistä on vähentänyt tätä happamoitumista, joten vaihtovälejä on voitu pidentää. Joissakin kuorma-autoissa öljynvaihtoväli määräytyy poltetun polttonestemäärän ja järjestelmään ohjelmoidun polttonesteen rikkipitoisuuden mukaan, toki käyttötuntimäärälläkin on vaikutusta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.