Kysymys:

Minulla on vuoden 2000 Toyota Corolla 1,6 liftback. Olen käyttänyt auton säännöllisesti huollossa merkkiliikkeessä. Autolla olen ajanut alle 100 000 km.

Öljyä tarkistaessa huomasin sen vähentyneen ja lisäsin öljyä (tämä oli ensimmäinen kerta kun tarvi lisätä öljyä huoltojen välillä). Jonkin ajan kuluttua moottorista alkoi kuulua ääntä ja auto vietiin trailerilla merkkiliikkeeseen. Nyt sain liikkeestä tällaisen tiedon: Männänrenkaat karstoittuneet ja juuttuneet kiinni (tästä kuulemma johtuu öljyn kulutus). Ei laakerivaurioita. Kiertokankien laakerin välys kaksi sadasosa milliä yli ohjearvojen.

Mistäkähän tässä on kysymys? Onko tyyppivika? Liikkeessä sanottiin että näin vaan voi käydä???!! Maahantuoja ei ainakaan kuulemma korvaa kun auto on niin vanha. Korjaus tulisi maksamaan 1500 euroa (tiivistesarjojen vaihdon kera. Vastauksesta erittäin kiitollinen :)

Tapio Ketonen:

Männänrenkaiden juuttumisen syistä en osaa sanoa mitään tarkempaa. Ehkä kuitenkin tiuhempi öljyjen vaihtaminen olisi ollut tarpeen, vaikka Toyotan öljynvaihtoväli onkin 15 000 km. Missään tapauksessa en väittäisi sitä tyyppiviaksi, sillä Toyotan moottoreilla on ajettu useita satojatuhansia kilometrejä ilman ongelmia.

Varmin keino on tietenkin moottorin avaaminen ja männänrengasurien puhdistaminen. Saman tien kannattaa uusia ainakin männänrenkaat, ehkä myös kiertokankien laakerit, niistä aiheutuva lisäkustannus on pieni purkamis- ja kokoamiskustannuksiin verrattuna.

Mistähän äänestä siinä oikein oli kysymys? Ilmeisesti ei mistään vakavasta, koska korjaamon terveisissä ei siitä vissiin kerrottu mitään. Et ainakaan kertonut.

Jos ääni ei aiheuta toimenpiteitä, ennen tuohon remonttiin ryhtymistä kokeilisin kuitenkin moottoria puhdistavan Forte-käsittelyn vaikutusta. Mitään takuuta ei ole, että vaiva paranisi, mutta mahdollista se on. Kysymyksessä on siis jonkinlainen uhkapeli.

Forte-käsittely tehdään korjaamolla lisäämällä öljyyn puhdistavaa lisäainetta. Se liuottaa karstat myös männänrenkaiden ja urien väleistä. Ongelmana vain on, että aine ei pääse väleihin, jos renkaat ovat kovin pahoin pikeytyneet. Tällöin se liuottaminenkaan ei onnistu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.