Kysymys:

Hei, olisi mielenkiintoista jos voisitte analysoida vaikka kestotestiautosta tai jostain muusta autosta öljynvaihdon yhteydessä öljyn kunnon.Luulempa että 30 000km ajettu öljy on aika huonolaatuista eri ominaisuuksiltaan. Voisiko tässä olla osatekijä jakoketjuongelmiin vag moottoreissa ?

Tapio Ketonen:

Volkswagenin jakoketjuongelmiin löytyi jo aikoja sitten selvä syy. Ne aiheutuivat valmistuksessa käytetyistä liian kuluneista työstöstansseista. Lisätekijänä oli kiristimen virheellinen rakenne, siitä puuttui löystymisen estävä räikkämekanismi.

Moottorin voitelun kannalta kriittisimpiä kohteita on nokka-akseli sekä venttiilinnostimet. Öljyjen heikkeneminen alkaa todennäköisesti näkyä ensimmäisenä näiden osien kulumisena.

Valitettavasti sellaisilla analyysimenetelmillä, joita meillä olisi mahdollista käyttää, ei päästä selvittämään noita kulumisasioita niin hyvin, että siitä olisi mitään hyötyä. Toki jos tällaiseen analyysiin tulee mahdollisuus, niin asiaa voidaan harkita. Koska kuitenkaan tässä aihepiirissä ei tiedetä olevan tällaisia ongelmia, asia ei ole nyt ajankohtainen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.