Kysymys:

Moni ihmettelee, kun omassa ajossa polttoaineenkulutus menee väkisin yli ilmoitetun EU-normikulutuksen. Syitä siihen on tietenkin monia, mutta muistelen, että EU-normia määritettäessä vain pakolliset auton lisälaitteet ovat päällä. Käytännön ajossa taas useita lisälaitteita on lisäämässä kulutusta. Mutta mitkä lisälaitteet tarkalleen ottaen ovat käytössä EU-normikulutusta määritettäessä?

Tapio Ketonen:

En nyt saanut tarkistetuksi tuota asiaa, mutta käsitykseni on, että normaaleita lisälaitteita ei ole käytössä lainkaan. Auto on mitattaessa normaalissa kunnossa, eli sillä voidaan ajaa tällaisena myös liikenteessä. Lämmityslaitteen puhallin on poissa päältä, samoin valot. Koska auto on mitattaessa kiinni dynamometrissä, ohjauspyörääkään ei käännellä. Niinpä sähköisellä tehostimella varustetuissa autoissa ohjauskaan ei aiheuta lisäkulutusta.

Laturi toki toimii, mutta eiköhän akku ole ladattu ennen mittausta niin täyteen kuin mahdollista, ettei senkään lataaminen kuluta ylimääräistä. Käynnistysvirta toki otetaan omasta akusta, joten hetken aikaa sekä mittauksen alun että maantiejakson alkamisen jälkeen laturikin kuluttaa hieman enemmän tehoa.

Tuo apulaitteiden käyttö lienee tullut mieleesi tehonmittauksesta. Aikanaan moottorin tehoa mitattaessa vanhan SAE-normin mukaan moottorin ei tarvinnut pyörittää esimerkiksi vesipumppua. Nämä SAE brutto -hevosvoimat olivat käytössä noin vuoteen 1972 saakka. DIN-normissa moottorin normaalit apulaitteet pyörivät mukana, ja sama tilanne on myös uudemmassa SAE netto -mittaustavassa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.