Kysymys:

Ostin Opel Astra Sport tourer ,automaatin 2011. Olen takuun puitteissa tapellut autossani ilmenevän ongelman kanssa joka on automaattivaihteiston toiminto ajettaessa ns,käsiasetuksella. Automaatin pitäisi vaihtaa automaattisesti pienemmälle vaihteelle kun tullaan esimerkiksi risteykseen jossa auto on pysähdyksissä, vaihde jää satunnaisesti 1 ,2, tai 3 vaihteelle. 3vaihteella jos yrittää päästä ripeästi liikkeelle niin meinaa muut tulla kylkeen. Autoa on päivityksillä useaan otteeseen yritetty saada toimimaan tämä kun ei ole auttanut niin on vaihdettu ns,venttiilipöytä automaattilaatikkoon. Ei auttanut seuraavaksi vaihdettiin koko vaihdelaatikko ongelma ei poistunut.. Kymmenisen kertaa autoa on tutkittu korjaamolla .

Maahantuojan vastaus siihen kun olen ilmoittanut hakevani kaupanpurkua virheeseen vedoten on ollut se että kyseessä on auton ominaisuus eikä virhe  Tarkemmin maahantuoja sanoo sen olevan talviominaisuuden jolla estetään liukkaalla pyörien sutiminen?? . Toimii kyllä kesähelteelläkin .Sinänsä outoa jos kuitenkin vaihdetaan venttiilipöytä ja sen jälkeen koko vaihteisto. Autokaupassa jos puhutaan ominaisuudesta niin se ei käsittääkseni saa olla vaarallinen käyttäjälleen mitä virhe taas on. Maahantuojalta odotellaan (n4kk kulunut) selvitystä autoon tehdyistä takuu korjauksista mutta ei ole vielä tullut.  Osaatko sanoa miten saisin hommaa eteenpäin.

Tapio Ketonen:

Vaikuttaisi siltä, että maahantuojallakaan ei olla varmoja, mistä tuossa on kysymys. Takuukorjaukset menevät aina maahantuojan piikkiin, ja korjaamon on kysyttävä lupa korjauksiin sieltä. Näyttävät olleen poikkeuksellisen joustavia, kun ovat antaneet vaihtaa koko vaihteiston.

Ymmärsinkö oikein: ilmiö kiusaa, jos automaatilla ajetaan kuten manuaalilla? Eli ei siis silloin, kun valitsin on D-asennossa? Ilmeisesti autossa on käyttöohjekirjan sivulla 137 kuvatun tyyppinen vaihdevipu, joka siirtyy sivusuunnassa. Opelin käyttöohjekirjat löytyvät Opelin nettisivuilta, joten katselin tietoja sieltä.

Automaatti-Opeleissa on kyllä ollut liukkaan kelin liikkeellelähtöohjelma ainakin niin kauan kuin minä muistan. Niin näyttäisi Astrassakin olevan. Se kytketään päälle sekä myös pois painamalla lumihiutaleen kuvalla varustettua nappia, joka on ylimpänä vaihdekepin vasemmalla puolella olevassa nappularivissä. Toiminto on selostettu käyttöohjekirjan sivulla 138. Silloin auto lähtee liikkeelle kakkosella tai jopa kolmosella.

Tulisi vain mieleen, että ongelma saattaa liittyä tuon nappulan toimintaan. Toiminnon pitäisi kytkeytyä pois automaattisesti, kun vaihdekeppi siirretään käsivalintatoiminnolle. Kannattaa myös kokeilla, mitä tuon napin paineleminen vaikuttaa.

Tietysti helpoin tapa taitaa on käyttää automaattivaihteistoa normaalisti, eli siirtää keppi D-asentoon ja antaa automaatin noitaa tehtävänsä aivan omin nokkineen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.