Kysymys:

Vihdoin selvisi syy, miksi autostani oli huvennut jäähdytysneste vähin erin jo yli kuukauden ajan: jäähdytin oli rikki. Vuoto oli aluksi niin pieni, ettei sitä ollut helppo havaita. Asiaa auttoi, kun laitoin kirkkaanvihreää väriainetta paisuntasäiliöön ja ajelin normaalisti reilun viikon. Sittenkään ei meinannut mitään vuotoa näkyä missään, kunnes eräänä päivänä havaitsin vihreän lammikon parkkipaikalla autoni keulan kohdalla. Onneksi oli vielä lunta, koska muuten en ehkä olisi havainnut vuotoa juuri silloin. Lisäsin varmuuden vuoksi vettä paisuntasäiliöön ja ajoin muutaman kilometrin matkan merkkihuoltoon. Siellä vaihdettiin uusi syyläri ja mehut sisään, ja taas auto kulkee kuin unelma.

Kysymykseni koskee yleisesti jäähdyttimiä. Huollon mukaan ne eivät yleensä hajoa itsekseen, vaikka auto on jo kymmenenvuotias, vaan todennäköisesti reikä on syntynyt jostain ulkoisesta iskusta, esim. kivi tai nasta on lentänyt kovalla vauhdilla sisään etusäleikön välistä. Mikä on näkemyksesi: onko auton jäähdytin kulutustavaraa? Jos jäähdyttimiä hajoilee kivien iskuista, miksei niitä suojata paremmin?

Tapio Ketonen:

Nykyisin aika monessa autossa jäähdytin on todella huonosti suojattu edestä päin lentäviä kiviä tms. vastaan. Olen tarkastanut kolmivuotiaita vaihtoautoja Nappivaihdokki-sarjaamme varten pitkälle toistasataa, ja yllättävän monessa on ollut jäähdyttimen ripojen väleissä jo paljon pienten kivien jättämiä jälkiä tai peräti kiviä. Maahantuojat kiinnittävät ongelmaan yllättävän vähän huomiota, mutta muistelen, että esimerkiksi Peugeot 407 -malleihin asennettiin jossain vaiheessa verkkoja keulassa alhaalla olevan suurikokoisen ja suuriaukkoisen maskin taakse estämään kiviä vaurioittamasta jäähdytintä. Tai nykyäänhän siellä on ensimmäisenä ilmastoinnin lauhdutin.

Toinen asia on, että kyllä ne jäähdyttimet taitavat hajota ainakin melkein itsekseen. Jäähdyttimen kennojen materiaali on nykyisin alumiini, ja alumiinisten putkien välissä on jäähdytystehoa lisäämässä erittäin ohuesta alumiinista vekitettyjä liuskoja. Talvella teille ajetaan suuria määriä suolaa, ja se syövyttää hanakasti alumiinia. Jos alumiiniosa on paksu, sen pintaan muodostuu oksidikerros, joka suojaa alla olevaa ainetta. Ohut aine kuitenkin menettää tämän oksidikerroksen muodostuessa oleellisesti lujuuttaan, ja kun se tästä syystä alkaa ajossa värähdellä, suojaava oksidikerros varisee pois paljastaen uutta syöpymiselle altista alumiinia.

Kun tähän yhdistetään ne sinkoilevat kivet, niin kyllä tuo kymmenen vuotta alkaa olla jo niin paljon, että vuoto ei ole suuri ihme. Ikävämpää on, jos kivisiepparina toimii ilmastoinnin lauhdutin. Se on vähintään yhtä arka kuin jäähdytin, ja sen rikkoutuessa pääsevät myös kylmäaineet harakoille. Ilmastoinnin korjaaminen ja täyttäminen kylmäaineella taas on luvanvaraista, ja kylmäaine on myös varsin hintavaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.