Kysymys:

Ostin 2011 keväällä alle vuoden ikäisen Opel Astra J 1.6 T, jolla oli ajettu alle 20 tkm.
Olin siis auton 2. omistaja ja tehdastakuu oli vielä voimassa. Myyjä ei ollut ko, auton merkkiliike.
Auton vaihteiston (M32) pitää ääntä ja sen laakerit menevät vaihtoon helmikuussa 2014. Autolla on ajettu 59 tkm ja se on 3.5 v vanha. Myyjän vetoaa kuluttajasuojalain 6 kk pykälään eikä ota vastuuta asiasta. GM vetoaa siihen, että olen auton 2. omistaja ja kuluttajasuojalain mukaan minulla ei ole valitusoikeutta tehdastakuun päätyttyä.
Onko kuluttaja oikeasti ainoa vastuunkantaja tällaisessa tapauksessa, jossa uudehkoon autoon tulee tekninen vika jota siihen ei olettaisi tulevan.
Mikä on valmistajan vastuu huonosta tuotteesta, jota on käytetty ja huollettu asiallisesti?
Tällaisen asian luulisi kiinnostavan vastuuntuntoisen valmistajan laatuorganisaatiota tuotteen kehittämiseksi.
Ketä kuluttajasuojalaki suojelee tässä kohtaa?

Asia etenee vielä kuluttajariitalautakuntaan, jossa tälle saadaan virallinen päätös.

Tapio Ketonen:

Kuluttajariitalautakunta antaa aikanaan asiaan päätöksensä, joka tosin on vain suositus, mutta se antaa aika vahvan signaalin siitä, miten asia voisi oikeudessa ratketa.

Valitettavasti taitaa olla niin, että tuossa tapauksessa ei ole paljon mahdollisuuksia. Kuluttajansuojalaki koskee elinkeinonharjoittajien ja yksityishenkilöiden välisiä kauppoja. Tältä osin tilanne on siis se, että mahdollinen vastapuolesi olisi auton sinulle myynyt liike. Maahantuojalla ei enää ole tämän kaupan kanssa mitään tekemistä.

Kuluttajansuojalain 5. luvun 15 pykälän mukaan jos tuotteessa ilmenee virhe kuuden kuukauden kuluessa tuotteen ostamisesta, sen katsotaan olleen tuotteessa jo kaupantekohetkellä, ja silloin myyjä on siitä vastuussa. Tuon puolen vuoden jälkeen myyjä on vastuussa viasta vain, jos voidaan osoittaa, että vika oli tuotteessa jo kaupantekohetkellä.

Olet ostanut auton vuonna 2011, siis kolme vuotta sitten. Valitettavasti taitaa olla niin, että myyjää ei enää saada millään vastaamaan tuosta viasta. Maahantuoja vastaa tehtaan edustajana uutena ostetun auton vioista, ja jos tuo auto olisi ostettu uutena, mahdollisuus korvauksen saamiseen olisi aika hyvä, sillä auton vaihteiston pitäisi kestää huomattavasti pitempään. Kuluttajansuojalain 5. luvun 12§ mukaan tuotteen tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa. Tämä tarkoittaa, että uuden auton myyjä on vastuussa vioista takuuajan jälkeenkin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.