Kysymys:

Taitaapi olla hiukan niin, että ohjekirjassa ja mainoksissa ilmoitetut polttoaineenkulutukset käytössä ylittyvät monta kymmentä prosenttia. Miten on mahdollista, ettei kuluttajasuojalautakunta ole puuttunut selvästi valheelliseen mainontaan? Nyt kun säästösyistä ja muodin mukaisesti etsii pieniruokaista ja vähäpäästöistä kulkupeliä, niin tulee petetyksi! Esimerkkinä 15.1.2013 ostettu Opel Corsa 1,4 moottorilla. Esitteessä ilmoitettu kulutus kaupunkiajossa 6,6; maantiellä 4,5 ja yhdistetty 5,3 l /100 km. Tälle moottorikoolle ilmoitetut arvot ovat varmaan manuaalille ja automaattivaihteiselle litran verran enemmän. (edellinen autoni VW Polo kulutti vain 7,5 l /100 km) Nyt 13 000 km:n jälkeen Corsan laskettu kulutus 8,34 l/100 km. Arvioin, että noin puolet ajosta on maantiekilometrejä. Jos lisätään vielä mittarivirhe, niin nousee vielä sen 3 -5 % tuosta.

Kuivalla kesäkelillä pelkkää maantieajoa yhtenäisesti 1000 km ja kulutus 7,63 ! Aivan eri luokkaa kulutus kun tehtaan ja autokauppiaan ilmoittama! Renkaiden ilmanpaineet ohjeen mukaiset tai hiukan yli. Vertaavan luvun vieressä pitää olla näkyvillä miten tuo kulutus on mitattu: Sisätiloissa, kuivat olosuhteet, ilman radiota, valoja ja tuuletinta sekä ilmastointia?? Tuollaista selitystä merkkiliikkeestä tarjottiin nyt vaan ei silloin kun kauppoja tehtiin. Mutta eihän noin voi liikenteessä ajaa!

Litra kulutuksessa tekee 20 000 km vuodessa ajavalle 340 € näiillä hinnoilla ja j 5 tai 10 vuoden käytössä hintaero melkoinen jos vertaa TODELLA oikean kulutuksen ilmoittaneisiin autoihin. Niitäkin on!

Tapio Ketonen:

Kulutuksen ilmoittamisesta on olemassa harvinaisen tarkat säädökset, asiasta on oikein EU-direktiivikin. Suomen lainsäädännössä asiasta määrää Valtioneuvoston asetus autojen polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen ilmoittamisesta, 938/2000

Siellä sanotaan, että polttoaineenkulutuksella tarkoitetaan sitä polttoaineenkulutusta, jolle tyyppihyväksyntäviranomainen on antanut tyyppihyväksynnän direktiivin 80/1268/ETY säännösten mukaisesti ja joka mainitaan direktiivin 70/156/ETY liitteessä VIII sekä liitetään ajoneuvojen EY-tyyppihyväksyntätodistukseen tai vaatimustenmukaisuustodistukseen.

Suomeksi sanottuna tuolla kulutuksella tarkoitetaan EU-kulutusta, joka mitataan laboratoriossa tarkkojen, YK:n alaisen Euroopan talouskomission ECE:n sääntöjen numero 83, 84 ja 101 mukaan. Virallinen kulutuslukema on yhdistetty EU-kulutus, mutta sen lisäksi saadaan ilmoittaa myös mittauksen kaupunki- ja maantieosuuksilla mitatut erilliset kulutukset. Samassa mitauksessa mitataan myös viralliset hiilidioksidipäästöt. Itse asiassa mittauksessa ei mitata lainkaan käytettyä nestemäärää, kulutus lasketaan talteen otettujen pakokaasujen määrän ja pitoisuuksien perusteella. CO2-päästö ja kulutus ovat itse asiassa sama asia, litra bensaa tuottaa palaessaan 2 350 grammaa hiilidioksidia, litrasta dieseliä tulee 2 660 grammaa

Itse asiassa nänä lukemat ovat ainoita sallittuja. Tuon edellämainitun asetuksen 7§ näet kuuluu näin:

Harhaanjohtavien tietojen kielto

Sellaisten polttoaineenkulutusta tai hiilidioksidipäästöjä koskevien merkintöjen, tunnusten tai merkkien käyttäminen, jotka eivät vastaa tämän asetuksen vaatimuksia tai jotka voivat aiheuttaa sekaannusta, on kielletty.

Harhaanjohtaviksi katsotaan kaikki muut, esimerkiksi taloudellisuusajoissa tai lehtien testeissä saadut kulutuslukemat.

Sinänsä tämä EU-kulutusmittauksen tulos jos mikä on harhaanjohtava. Missään ei näet vaadita, että EU-kulutuksella pitäisi olla tekemistä käytännön elämän kansa. Mutta niinhän se on, että ei millään muullakaan EU:hun liittyvällä yleensä ole mitään tekemistä käytännön elämän kanssa, paitsi se, että tyhjänpäiväiset EU-säännökset tekevät elämisen kalliimmaksi ja hankalammaksi.

Tosiasiassa ainoa oikea ja vertailukelpoinen tieto kulutuksista ovat lehtien vertailutesteissä oikeissa maantieolosuhteissa mitatut kulutukset. Tarkimpia ovat esimerkiksi Tuulilasin Kestotesteissä mitatut. Autoilla on ajettu 30 000 km eri vuodenaikoina tavallisissa suomalaisissa olosuhteissa. Tähän mennessä on testattu 283 autoa, joiden kulutuksiin voi tutustua klikkaamalla tästä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.