Kysymys:

Mistä johtuu auton ikkunoiden huurustuminen. Liikkeelle lähdettäessä auton ikkunat  ovat puhtaat ja huurua ei niin sitten yhtään. Muutaman ajokilometrin jälkeen ikkunat huurustuvat. Ikkunaa on pidettävä raollaan että ne pysyvät edes jotenkin "auki". Epämiellyttävä haju myös on havaittavissa... ihan kuin märät lenkkarit tai villasukat haisisivat.

Toinen asia on oireilut / allerginen reaktio... hengen ahdistusta ja hengittäminen vaikeaa ja kasvojen kutinaa. Oireet jatkuvat vielä jonkin aikaan autosta poistumisen jälkeen. Auto ruostesuojattiiin joskus loka-marraskuussa 2012. Onko näissä aineissa jotain pahempia myrkkyjä ja mahdollisesti homeita. Oireilen autossa niin voimakkaasti, että en voi enää käyttää autoa edes pieneen matkaan. Oletteko törmänneet tällaiseen ongelmaan aiemmin ? Auton merkki on Nissan Almera diesel vm.2005 (porrasperä)

Tapio Ketonen:

Ruosteenestoaineiden ohentamiseen ruiskutettaviksi käytetään hiilivetyliuottimia, ja myös itse aineissakin on voimakas haju. Yleensä tämä haju kuitenkin katoaa muutamassa viikossa. Auton ilmanvaihto tuo niin paljon uutta ilmaa sisään, että ajon aikana nämä hajut normaalisti poistuvat aika nopeasti. Arvelisin, että ongelmasi johtuvat aivan muusta syystä.

Talviaikana autoon kerääntyy kosteutta. Jaloissa sisään kulkeutuu lunta, joka sulaa lattialle ja imeytyy lattiamattoihin. Sieltä se ei sitten helposti kuivukaan. Ilmiö on erityisen voimakas, jos autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja. Pitkässä ajossa sisätilat kuivuvat paremmin.

Jos kosteus saa olla rauhassa pitkään, esimerkiksi useita vuosia, kesäaikana se muodostaa homeelle erinomaisen kasvuympäristön. Kaikesta päätellen siis autosi on vankasti homeessa, ja sinulle on kehittynyt homeallergia.

Ilmeisesti autosi kaipaa perusteellista homesaneerausta. Se on pahimmillaan aika suuri juttu, sillä homeitiöitä on todennäköisesti kaikkialla auton verhousmateriaaleissa. Pesemällähän siitä homeesta todennäköisesti pääsee, mutta on aika iso homma ottaa irti lattian huopamatot ja ovien kangasverhoillut paneelit sekä purkaa istuinverhoilutkin. Periaatteessa muovi- ja peltipinnatkin pitää pestä.

Jotta tilanne ei pääsisi noin pahaksi, kosteutta ei saisi päästää kerääntymään autoon noin runsaasti. Lunta, vettä ja kuraa keräävät kumimatot lattialla ovat ensimmäinen keino, mutta nekään eivät pelkästään riitä. Avainasemassa on lämmityslaitteen oikea käyttö.

Lämmityslaitetta pitää käyttää niin, että puhallinta käytetään suurella nopeudella, ja lämpö pidetään aika pitkään suunnattuna ylös. Tällöin lumi ei heti sula lattialle, ja ylös suunnattu ilmavirtaus pitää ikkunat kuivina. Vasta myöhemmässä vaiheessa lämpöä käännetään alas. Tällöin autossa on jo lämpimämpää, joten sulavasta lumesta tuleva vesi haihtuu nopeammin ja menee ilmanvaihdon mukana ulos.

Sisälämpötilaa ei kannata säätää puhallinnopeutta pienentämällä vaan säätämällä ilman lämpötilan säätövivusta. Riittävä ilmanvaihto on oleellisen tärkeää kosteuden poiston kannalta.

Mitä sitten Almeralle pitäisi nyt tehdä? Suosittelen ensimmäiseksi tutkimaan, miten märkiä lattiamatot oikein ovat. Todennäköisesti niissä on kosteutta enemmän kuin riittävästi. Lattian suurta yhtenäistä huopamattoa ei keskiverto autonkäyttäjä saa itse irti, sen irrottaminen on korjaamohommia.

Ensiapua voisi antaa siten, että jos maton irrottaminen ovien kynnyslistojen alta onnistuu, mattojen alle voisi työntää vanhoja sanomalehtiä. Ne kastuvat läpi hetkessä, joten lehtiä pitää vaihtaa usein. Hieman kosteutta saa vähenemään myös laittamalla sanomalehtiä irtomattojen ja yhtenäisen huopamaton väliin, mutta vaikutus alla olevaan yleensä paksuun mattoon jää todella vähäiseksi.

Sanomalehtikikka vähentää sisällä olevaa kosteutta, mutta homeongelmaan tästä ei ole apua. Sen kimppuun päästään vain purkamalla matot kokonaan pois ja pesemällä matot ja muut paikat.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.