Kysymys:

Luin lievästi sanottuna hämmentyneenä viimeviikkoisen Tuulilasin mopoautovertailua. Reilua neljääkymppiä kulkevat kylmät muovihäkkyrät maksoivat vähintään 15 000 euroa ja kallein jopa yli 17 000 euroa. Vertailussa mukana olleeseen noin 10 000 euron hintaiseen pikkuautoon verrattuna häkkyrät olivat surkeita menopelejä. Itse olen omasta käytetystä autostani maksanut hieman yli 10 000 euroa ja saanut sillä rahalla ilmastoidun, lämpimän, ison turvallisen auton, jolla voi jopa ajaa maantiellä ihan oikeaa maantienopeutta.

1. Mihin ihmeeseen mopoautoja tarvitaan?

2. Eikö mopoauto olisi mahdollista korvata henkilöautolla, johon on asennettu nopeudenrajoitin, joka rajoittaa nopeuden 45 km/h? Tästähän olisi sekin hyöty, että nopeudenrajoitin voitaisiin poistaa sen jälkeen, kun kuljettaja on suorittanut henkilöauton ajoon oikeuttavan ajokortin.

Tapio Ketonen:

1. Mopoautot ovat tarpeen, koska ranskalaiset valmistavat niitä. Ranska taas on hyvin merkittävä jäsen Euroopan Unionissa, joten mopoautot on hyväksyttävä muissakin EU-maissa. Ranskassa niillä saa ajaa ilman ajokorttia, mutta useimmissa muissa maissa tarvitaan mopokortti tai erityisesti kevyitä nelipyöriä varten oleva ajokortti. Ranskassa ilman ajokorttia ajettava mopoauto on käytännöllinen ajoneuvo esimerkiksi ajokorttinsa menettäneille.

Toki Suomessakin monet nuoret käyttävät mopoautoja aivan tarpeelliseen kulkemiseen eli kouluun, urheiluharjoituksiin ja niin edelleen. Siistimpi ja halvempi ajoneuvo se on kuin traktori, joskin turvattomampi. Traktoriakin saa ajaa 15-vuotiaana.

2. Ei. Ratkaisu olisi aivan liian järkevä, jotta se voitaisiin hyväksyä Euroopan Unionin päättävissä elimissä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.