Kysymys:

Huoltamoketju mainostaa uutta bensiiniään, Shell V-Power Nitro+, jonka pitäisi kuulemma antaa lisää potkua autoon ja vähentää kulutusta. Minun autoni BMW 645:n 4,4-litrainen V8-moottori ei varsinaisesti kärsi tehon puutteesta, mutta mielenkiinnosta kysyn, muuttuisiko mikään, jos tankkaisin tuota uutta bensaa? Tähän asti olen tankannut 95-oktaanista. Yhden tankillisen verran ajoin talvella 98-oktaanisella, mutta en huomannut mitään eroa tehoissa/kulutuksessa. Mitä merkitystä sillä on, onko moottori turboahdettu vai vapaastihengittävä?

Tapio Ketonen:

Aikoinaan testasimme, löytyykö Shell V-Power-bensiinistä ja tavallisesta 98-oktaanisesta teho- tai kulutuseroja. Ei löytynyt. 95-oktaaniseen periaatteessa voisi löytyä eroa, jos moottori voi hyödyntää korkeamman oktaaniluvun. Kovassa rasituksessa moottorin nakutustunnistin voi alkaa vähentää tehoa, ja korkeampi oktaaniluku auttaa bensiiniä kestämään puristusta paremmin syttymättä ennen aikojaan.

En tunne V-Power Nitro+ -bensiiniä sen paremmin kuin mitä mainoksissa on kehuttu. On kuitenkin vaikea kuvitella, mitä etua tavallisissa suomalaisissa olosuhteissa tuolla olisi saavutettavissa. Mikä tahansa moottori työskentelee hyvin kevyesti kuormitettuna täkäläisillä nopeuksilla. Saksan moottoriteillä suorituskyky voisi hieman nousta, jolloin huippunopeutta tulisi muutama kilometri enemmän, paitsi jos nopeudenrajoitin puuttuu asiaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.