Kysymys:

Ostin vajaa pari vuotta sitten 1999 vuotisen BMW 530D Touringin. Kauppojenteon jälkeen huomasin että rekisteriotteessa oli mainittu vaihdettujen osien määrä 1% ja edellinen rekisteritunnus. Eli kyseessä oli AVK:lta hankittu auto, jonka myyjä oli korjannut. Vaurio oli ilmeisesti tullut kuskin etunurkkaan, koska tämä etulokasuoja oli vaihdettu.

Kuukausien jälkeen katsastuksessa katsastaja huomasi että taka-akselin apurungon yksi nurkka oli taittunut vähän taaksepäin tämän kumihelan kohdalta. Ihmeteltiin sitä yhteisesti ja tuumittiin ettei sen noin kuuluisi olla, mutta ei sen enempää sitten kiinnitetty huomiota asiaan, eikä katsastuksessa laitettu mainintaa sen kummemmin mihinkään. Katsastuksessa kuitenkin oli vasemmalla alatukivarren alapallo väljä ja tämän vaihdettuani, huomasin että se oli otettu jostain purkuautosta, ja oli muutenkin kiero. Nythän oli taas hyvä mieli, kun oli nuo "halpiskorjatut" osat saatu pois autosta.

Auto on syönyt takarenkaita sisäreunastaan huomattavan nopeaa tahtia, ja olenkin menossa käyttämään sitä nelipyöräsuuntaukseen. Taka-akselistosta oli kuitenkin taaemmat tukivarren pallonivelet väljät (jotka varmasti olivat väljät myös kun itse tätä katsastin, väljyyttä kun ei huomaa, ennenkuin takarenkailta on paino kokonaan pois.), ja näitä vaihtaessani, kun iskarit joutuu irroittamaan, huomasin koko takakelkan olevan kuskinpuolelta noin 6 mm taaempana kuin repsikan puolelta. Iskaria ei meinannut saada yläpäästään tämän takia irti. Iskarissa oli myös lommo, ilmeisesti ottanut apurungon taaimmaiseen puslaan kiinni. Mahtanut olla vähän enemmänkin kolarivaurioita siis...

Mahtaakohan nelipyöräsuuntaus onnistua nyt mitenkään, jos taka-akseli on vinossa? Apurunko ilmeisesti ei ole vääntynyt. Tätä vinossa olevaa apurungon kumin pulttia kun ottaa auki, niin pultti ei ole kiero, vaan avautuu myös kokoajan vinosti, eli vaurio on ilmeisesti auton korissa.

Tälläiset "kolarikorjaajat" pitäisi kyllä saada raastupaan, kun autoja pitää korjata myytäviksi ja korjaukset saattavat olla turvallisuutta huomattavasti vaarantavia. Oman auton tapauksessa ei turvallisuus ole ehkä merkittävästi heikentynyt, mutta ihmettelenpä vain, miten tämä on saatu korjauksen jälkeen katsastettua, kun autossa on vielä vaikka mitä kolarin jälkeisiä vaurioita? 

Joskus sitä toivoo, että oltaisiin Ameriikassa, oikeuteen vaan! :)

Terveisiä vaan Porin suunnalle, melkoisia huijareita siellä :D

Tapio Ketonen:

Jostakin syystä huijarit ovat aina olleet Ajoneuvohallintokeskuksen, nykyisen Trafin erityissuojeluksessa. Mitään muuta selitystä ei näet ole sille, että tieto vaurioitumisesta salataan auton papereista. Rekisteröintitodistuksen ykkösosa on suunniteltu harvinaisen typerästi, usein se koostuu kahdesta A4-paperista. Siihen tuokin tieto mahtuisi mainiosti, mutta se taatusti haittaisi kauppaa.

Samassa kimpassa ovat myös vakuutusyhtiöt, sillä ne eivät tietosuojaan vedoten anna mitään tietoja kolariautoista muille kuin korvauksen saaneelle vakuutuksenottajalle.Jokaisesta lunastettavasta autosta tehdään tarkka korjauslaskelma WinCabas-laskentaohjelmalla, ja se laskelma sisältää myös kuettelon kaikista tarvittavista varaosista. Tämän pitäisi olla auton seuraavien omistajien saatavilla

Pahoin kolarivaurioituneiden autojen korjaamiseen ja kauppaan liittyy poikkeuksellisen paljon epärehellisyyttä. Onhan auton asiallinen korjaaminen katsottu kannattamattomaksi, joten ainoaksi tavaksi on jäänyt tinkiminen asiallisista korjausmenetelmistä. Virallisia korjausohjeita noudattamalla korjaus tulee usein kalliksi, sillä ne edellyttävät usein varsin laajaa osien uusimista.

Oikeuteen meno tuskin kannattaa. Mahdollinen rikosnimike olisi petos, mutta sen toteen näyttäminen taitaa olla aika toivotonta.

Itse asiassa ratkaisu aika moniin ongelmiin olisi se, että valtio palauttaisi kolarissa vaurioituneen ja sen takia romutetun auton jäljellä olevan autoveron. Tällä laskettaisiin oleellisesti autojen romutuskynnystä. Valtio saisi omansa takaisin, sillä tilalle yleensä hankitaan uusi auto, jonka vero on reilusti palautettua veroa korkeampi.

On toki myös tilanteita, joissa auto on vaurioitunut pahoin, mutta vakuutusyhtiö ei ole lunastanut autoa, eikä edes osallistunut sen korjaamiseen. Tällöin autoa ei yleensä poisteta rekisteristä, eikä vaurioista tule merkintää mihinkään virallisiin papereihin.

Bemarin kaupassa kysyjä teki erään yleisimmistä virheistä, eli ei pyytänyt saada nähtäväkseen auton rekisteröintitodistusta. Tuo merkintä olisi ehkä innostanut kysymään lisää auton vaurioista ja historiasta. Lunastus kyllä yleensä edellyttää kohtalaisen pahaa vauriota, minkään lokasuojan ruttautumisen takia auto ei mene lunastukseen. Kaikkien noiden vaurioiden ei kuitenkaan tarvitse olla tullut samalla kertaa, kolhuja on voinut tulla useampiakin.

Bemarin hintaluokan auton hankinnassa olisi ehdottoman suositeltavaa käyttää asiantuntija-apua. A-Katsastuksen Autotohtori-palvelua on hiljattain laajennettu. Ammattilaisen tekemä huolellinen tarkastus toki maksaa, mutta noin satasen suuruinen hinta on sittenkin pieni kustannus, sillä se antaa aika hyvän varmuuden auton kunnosta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.