Kysymys:

Minulla on vanha 55Ah akku, joka ei lataudu enää.

Pystyykö uusilla "äly"-akkulatureilla saamaan akun vielä toimintakuntoiseksi?

Tapio Ketonen:

Jokseenkin varmasti ei onnistu. Ongelmana on, että jos vanha akku on seissyt riittävän pitkään tyhjänä, levyjen pintaan muodostunut lyijysulfaatti on kiteytynyt ja muodostanut niin tiiviin kerroksen, että happo ei pääse tekemisiin levyjen alkuperäisen pinnan kanssa.

Isävainaa kertoi, että sodan jälkeisenä pula-aikana akkuja elvytettiin siten, että akut avattiin, ja levyt puhdistettiin huuhtomalla varovasti vesisuihkulla. Sitten ne kasattiin uudelleen, ja sisään kaadettiin uudet hapot. Tuohon aikaan akut olivat pikikantisia, avaaminen onnistui sulattamalla piki puhalluslampulla. Ei niistä silläkään konstilla uuden veroisia tullut, mutta toimivatpa edes vähän aikaa.

Ei tuollaisen akun kanssa kannata kovin paljon tuhrata. Uusi 55 Ah akku maksaa Puuilossa 50 euroa,  Biltemassa 55 euroa ja Motonetissä 60 euroa. Vaikka akun jonkin tasoinen elvytys onnistuisikin, se todennäköisesti on ns. "nopea", eli sähkö loppuu harvinaisen pian, koska suuri osa levyjen pinnasta on poissa pelissä tuon kiteytyneen sulfaattikerroksen takia. Ei tuo 50-60 euroa ketään konkurssiin vie, etenkin kun se takaa luotettavan toiminnan vuosiksi - ellei akkua pilata seisottamalla tyhjänä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.