Kysymys:

Olen todennut useammassa (ainakin 10 tapauksessa) Opelissa öljynvaihdon yhteydessä suodatinta vaihtaessani, että käytetyn suodattimen sisäosa on irrallaan. Tämä tarkoittaa siis sitä, että suodattamatonta oljyä pääsee moottorin öljynkiertoon. Suodattimet ovat kaikki olleet merkkiliikkeissä myytäviä GM merkkisuodattimia, ei siis tarvikesuodattimia.

Tällä asialla on varmaan merkittävä vaikutus useisiin Opelin moottorin yllättäviin laakerivaurioihin.Itse ostin juuri käytetyn 260 000km ajetun laakerivaurioisen Opel Vectran, jossa oli kyseinen merkkihuollossa asennettu suodatin, jonka sisäosa oli irrallaan. Asiaa ei ilmeisesti ole koskaan tarkemmin tutkittu koska suodattimia edelleen asennetaan. Suodatinta en vielä heittänyt roskiin.

Olen reklamoinut Länsi-Autoa esimerkkisuodattimen avulla, ilmeisesti tuloksetta. Asian luulisi kiinnostavan ainakin Opelin omistajia.

Tapio Ketonen:

Tuo on yllättävä havainto. Mikään valmistaja ei tee suodattimia itse, vaan ostaa ne samoilta alihankkijoilta, joiden suodattimia myydään myös tarvikeliikkeissä. Pakkaus ja merkinnät suodattimissa vain ovat erilaiset.

Valmistajat kilpailuttavat tiukasti kaikki hankintansa, ja hinnalla on ratkaiseva vaikutus siihen kuka saa ison sopimuksen. GM:llä on ennenkin ollut ongelmia osahankintojen kanssa.

Nuo suodattimet pitäisi kyllä tutkia tarkemmin, sillä tuollainen laatuvirhe lyhentää moottorin kestoikää oleellisesti. Tällainen virhe on sikäli hankala, että se ei aiheuta mitään välitöntä rikkoutumista, vaikutukset tuntuvat vasta paljon myähemmin. Niinpä takuuvaatimukset yleensä kilpistyvät näytön puutteeseen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.