Kysymys:

Onko Tuulilasi-lehdessä kukaan törmännyt seuraavaan perhetapahtumaan: Hugo Junkersin 1940-luvulla kehittämä Opposed Pistons, vasta(kkais)mäntämoottori ja Ferdinand Porschen samoihin aikoihin kehittämä Opposed Cylinders, vastaiskumoottori, on vihdoinkin risteytetty ja tuloksena on OPOC engine.

Patentti toukokuussa kuluvana vuonna. Käyviä moottoreita 13 hv ja 2 x 325 hv = 650 hv testaillaan. Kannattaa googlata "OPOC engine" ja referoinnin takia myös "Rootes diesel". Boxerinhan kaikki sitten tuntevatkin.

Tapio Ketonen:

Kiitoksia! Mielenkiintoinen uusi asia johti melkoiseen opiskeluun. Jonkin verran tietoa löytyikin.

Vastakkaismäntämoottori on vanha keksintö, Ferdinand Kindermann sai sille patentin vuonna 1877. Vuonna 1932 Junkers kehitti kuusisylinterisen vastamäntäperiaatteella toimivan dieselmoottorin, sen tunnetuimman version nimeksi tuli Jumo 205.

Ainakin Deutsches Museumissa Münchenissä nähtävillä oleva moottori on massiivinen laite. Sylinterien molemmissa päissä on kampiakselit ja männät kiertokankineen, ja koko homma oli yhdistetty hammaspyörästöllä, jotta männät liikkuisivat oikeassa tahdissa. Järkälettä voi ihailla vaikkapa klikkaamalla tästä.

Kyseessä oli ahdettu kaksitahtidiesel, venttiilejä tuohon rakenteeseen olisikin vaikea sovittaa. DKW kokeili ennen toista maailmansotaa kaksitahtisella vastamäntärakenteisella bensiinimoottorilla, jonka iskutilavuus oli 250 cm3. Se oli tehokas kilpamoottoripyörän moottori. Sodan jälkeenkin moottoria kokeiltiin, mutta koska sen toiminnalle oli oleellista ahtaminen, ja tämä oli kansainvälisissä säännöissä kielletty, moottori jäi unholaan.

Tuo OPOC-moottori on sikäli erilainen, että siinä on kampiakseli keskellä. Vastakkaisen männän liike saadaan aikaan sylinterin ulkopuolisilla kiertokangilla, jotka on laakeroitu vastakkassuuntaisiin kauloihin kampiakselilla.

Kyseessä ei itse asiassa ole bokserimoottorin sukulainen, sillä bokserissahan männät liikkuvat yhtaikaa ulospäin tai sisäänpäin. Kiertokanget eivät ole samalla kaulalla kuten OPOC-moottorissa. Tällaisen perusrakenteen oikea nimitys olisi 180-asteinen V-moottori.

Moottorille on myönnetty USA.ssa patentti 11.11.2005. Patentin numero on 6953010. Tästä on kuitenkin vielä pitkä matka tuotantovaiheeseen. Muutamia ongelmia on vielä ratkaisematta mm. voitelun alueelta. Koska saatava teho on suuri moottorin kokoon ja painoon nähden, USA:n armeija on hyvin kiinnostunut. Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) on mukana kehitystyössä. DARPA näkee moottorissa mahdollisuuksia kehittää dieselkäyttöinen helikopterin moottori, ja se olisi polttonestelogistiikan kannalta mainio ratkaisu, koska silloin taistelukentällä tarvittaisiin vain yhtä polttonestettä.

Tästä löytyy muuatmia kuvia ko. rakenteesta.
Tällä sivulla on video, josta näkyy moottorin toimintaperiaate.
Täältä löytyy video, jolla selitetään moottorin toimintaa englanniksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.