Kysymys:

Ajonestolaitteet ovat tulleet pakollisiksi Wikipedian mukaan vuonna 1998. Ajonestolaitteet ovat nykyautoissa ilmeisesti lähes yksinomaan elektronisia laitteita, jotka estävät polttoaineensyötön moottoriin, ellei virta-avain ole paikoillaan tai jokin "lähetin" tietyllä etäisyydellä autosta.

Joistain yksittäisistä tapauksista olen kuullut, jolloin auto on saatu käyntiin ajonestolaitteesta huolimatta. Ilmeisesti laitteet ovat kuitenkin hyvin tehokkaita. Onko Ketosella tai Tuulilasilla tietoa ajonestolaitteiden tehosta sen tarkemmin? Ovatko laitteet käytönnössä lopettaneet vuoden 1998 jälkeisiin malleihin kohdistuvat perinteiset autovarkaudet? Perinteisellä autovarkaudella tarkoitan tapausta, jossa varas käynnistää auton jotenkin muuten kuin avaimilla ja ajaa pois. Autonhan voi toki varastaa esimerkiksi hinaamalla, joten ihan kokonaan varkauksia ei ajonestokaan saa loppumaan.

Tapio Ketonen:

Kyllä ajonesto on käytännössä lopettanut nuorisorikollisten tekemät autojen "lainaamiset". Joitakin tapauksia lienee ollut, joissa ulkomaiset ammattiliigat ovat onnistuneet ohittamaan ajoneston, mutta tapauksia ei ole paljon. Lisäksi vakuutusyhtiöt ovat olleet tapauksista hyvin hiljaa, jos sellaisia on ollut.

Useimmiten kuitenkin kyseessä ovat olleet "varkaudet", eli omistaja tai haltija onkin toimittanut rosvolle avaimen. Useimmissa autoissa virta-avaimessa oleva ajonesto voidaan ohjelmoida autossa ilman mitään testeriä. Se tapahtuu tekemällä tiettyjä toimenpiteitä tarkoin määrätyssä järjestyksessä, esimerkiksi käännetään virta päälle ja pois, ja siinä välissä avataan ja suljetaan kuljettajan ovi juuri oikeassa vaiheessa.

Fiksuimmissa autoissa näin ohjelmoitavien ja yhtaikaa toimivien avainten määrä on rajoitettu, mutta mistäpä vakuutusyhtiö tietää, toimisivatko sille toimitetut auton avaimet enää kyseisessä autossa, vai ovatko myöhemmin ohjelmoidut avaimet tehneet ne jo vanhentuneiksi. Pääasiassa tästä syystä tietyissä entisissä sosialistimaissa tapahtuneissa varkaustapauksissa vakuutusyhtiöt soveltavat poikkeuksellisen korkeita omavastuita. Useissa tapauksissa on käynyt ilmi, että autovarkauden uhreiksi joutuneilla on ollut muitakin taloudellisia takaiskuja takanaan.

Itään kadonnutta autoa ei käytännössä saada koskaan takaisin. Ainakin takavuosina Venäjällä sai rauhassa pitää omistuksessaan länsimaista varastetun auton, laillinen ulkomaalainen omistaja ei saanut sitä millään keinolla haltuunsa ja pois maasta. Joissakin tapauksissa tosin tiettävästi autoja varastettiin takaisin, mutta riskinsä siinäkin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.