Kysymys:

Miten ihmeessä noi EU-normin mukaiset keskikulutukset oikein lasketaan? Kovin alhaisia arvoja lupaillaan, mutta käytännön ajossa todellisuus näyttäisi olevan jotain ihan muuta. Esimerkkinä mainittakoon tällainen pikkuauto, joka oli HS:n koeajossa: http://autot.oikotie.fi/koeajo/hyundai-ix20-on-pieni-ja-muunneltava/3270...

Kyseessähän pitäisi olla ekologinen ja vähäpäästöinen ajoneuvo, joka riittäisi tarpeen tullen keskimääräistä vaativampaan tilantarpeeseen. EU-normin mukainen keskikulutus on 5,6 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästöt 130g/km; vaikuttaa järkevältä. Testin mukaan keskikulutus on kuitenkin 8 litraa, joka tarkoittaisi hiilidioksidipäästöinä lähes 200 grammaa kilometrillä.

Itse ajan tällä hetkellä kaksilitraisella D-segmentin "bensarosvolla", joka vie sekalaisessa ajossa 8.2 litraa sadalla kilometrillä, ja maantiellä pääsee helposti 6:lla alkaviin lukemiin (kulkee siis samoilla lukemilla, kuin tuon testin 1.4-litrainen pikkuauto). Tässä olisi toinen esimerkki (luvattu kulutus 6 litraa, todellinen 7.6): http://www.iltalehti.fi/autotestit/2011111714770749_at.shtmlJa sitten vielä harras toive: voisitteko joskus tehdä (vai oletteko jo kenties tehneet) testin, jossa mittaisitte mahdollisimman monesta uudesta autoista kulutuslukemia, ja vertailisitte niitä EU-normikulutuksiin? Ihmisten olisi hyvä saada tietää todellisuus, ennen kuin sijoittaa rahansa uuteen ja "vähäpäästöiseen" autoon, joka sitten hörppääkin sen 2 litraa luvattua enemmän keittoa. Olen suunnitellut vaihtaa "suuren ekokatastrofini" pienempään ja vähäpäästöisempään ajoneuvoon, mutta en oikein tiedä, mihin tässä maailmassa voi enää luottaa :(

Tapio Ketonen:

EU-kulutukset mitataan laboratoriossa tarkkaan normissa määritellyn ohjelman mukaisesti. Missään ei sanota, että mittaustuloksilla pitäisi olla tekemistä käytännön elämän kanssa. Valitettavasti tästä syystä on mahdollista optimoida auton moottorin toiminta ja voimansiirron välitykset siten, että laboratoriossa saadaan hyvät mittaustulokset, mutta käytännön olosuhteissa kulutus onkin jotakin aivan muuta.

Kulutusmittaukset eivät ole huijausta, onhan ne tehty virallisesti hyväksytyissä tutkimuslaitoksissa. Ne ovat ainoita virallisia kulutuslukemia, ja niiden mukaan mm. määritellään auto- ja ajoneuvoverojen määrä. On ikävää, että ne eivät hoida sitä tehtävää, jota varten ne on alun perin kehitetty eli helpota autojen todellisten kulutusten vertailemista.

Me mittaamme kaikissa vertailuissa ja testeissä kulutukset käytännön olosuhteissa ja ilmoitamme viralliset kulutus- ja päästöarvot. Erillisiä kulutusmittaustestejä emme ryhdy tekemään, niissä ei ole mitään mieltä. Kulutus on merkittävä asia, mutta sittenkin vain yksi auton ominaisuuksista

 

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.