Kysymys:

Oletteko koskaan tehneen juttua seuraavasta: www.youtube.com/watch?v=QmqpGZv0YT4

Tollainen on pakko saada. Infoa, kiitos.

Tapio Ketonen:

Juu. Guy Nègre on entinen F1-suunnittelija, joka jo 90-luvun alusta on kehitellyt paineilma-autoa. Kaikenlaisia uutisia asiasta on kierrellyt ympäri maailmaa, joten ainakin hyvät pr-taidot kaverilla on. Ja kyllä sitä kekseliäisyyttäkin piisaa. Patentteja aiheesta Guy Nègre ja hänen poikansa Cyril ovat saaneet liki tuhat.

Paineilman käyttö voimanlähteenä ei suinkaan ole uusi asia. Esimerkiksi kaivoksissa on ollut etenkin aikaisemmin kaikenlaisia paineilmatoimisia laitteita kuten vinssejä, koska siellä paineilmaverkosto on ulottunut kaikkialle toimittamaan pneumaattisille porakoneille käyttövoimaa.

Paineilman käyttöön liittyy kuitenkin kaikenlaisia ongelmia. Ensinnäkin ilman pumppaaminen korkeapaineisiin säiliöihin on hyötysuhteeltaan huonoa, samoin paineilmamoottorin hyötysuhde on huono. Ongelma on myös kosteus, sitä pitää poistaa paineilmaa tuotettaessa. Kun ilmaa otetaan käyttöön säiliöstä, paineen lasku pudottaa sen lämpötilaa, ja tämä taas laskee painetta heikentäen samalla hyötysuhdetta.

Paineilmasäiliö on suuri ja raskas, joten energiaa siihen voidaan varastoida vähemmän kuin samanpainoisiin akkuihin, ja sähkömoottorin hyötysuhde autossa hakkaa paineilmamoottorin mennen tullen.

Ilma-autoon ovat toiveikkaat sijoittajat investoineet melkoisia summia, mutta saksankielinen Wikipedia väittää, että käytännössä sijoittajat saavat hyvästellä rahansa. Tähän on helppo uskoa, sillä suurista lupauksista huolimatta autoja ei ole tullut liikenteeseen. Valmistaja on ilmoittanut päässeensä jo 50 km toimintasäteeseen, aiemmin luvattuun 200 kilometiin on siis vielä matkaa.

Sähköautoon verrattuna ilma-autossa on sekin haitta, että jarrutusenergiaa ei pystytä sähköauton tavoin ottamaan yksinkertaisesti talteen. Päästötönhän se toki on ajopaikalla, mutta paineilman tekeminen vaatiin energiaa. Kyseessä on siis jälleen eräs EEW-auto (EEW = Emissions ElseWhere - päästöt muualla).

Lisätetoja löytyy valmistajan sivuilta osoitteesta www.mdi.lu, sekä osoitteesta www.theaircar.com. Kannattaa myös tutkia, mitä Wikipedia sanoo asiasta saksaksi tai englanniksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.